Bezpilotní letadla mohou aerolinkám ušetřit miliardy dolarů. Koupí si ale někdo letenku?

Info.cz, luš

08. 08. 2017 • 20:44

Bezpilotní letadla by mohla aerolinkám výrazně pomoci snížit náklady. Podle průzkumu společnosti UBS mají potenciál ušetřit aerolinkám 35 miliard dolarů ročně. Otázkou ale je, zda bude takovými stroji někdo chtít létat. UBS zjistila, že letenku pro cestu bez pilota je ochotných si koupit pouze 17 % pasažérů.  

UBS odhaduje, že do roku 2025 by měl technologický vývoj pokročit natolik, že bude možno ovládat letadla na dálku. Po roce 2030 by se mohlo dát létat bezpilotními tryskáči a helikoptérami a nakonec by nemuselo být potřeba pilotů ani při komerčních letech.   

„Technologie, které se dnes vyvíjí, umožní, aby letadlo pomáhalo pilotovi ve všech fázích letu – odpadne potřeba ručního řízení i operačních systémů ve všech typech situací,“ píše UBS.

Podle CNN už dnes přístroje řídí přistání při komerčních letech a piloti ovládají letadlo manuálně v průměru jen několik minut během letu. Byť se může zdát, že letadla se prakticky řídí sama, není to ale tak úplně pravda. Piloti neustále monitorují a upravují navigaci a systémy letadla, komunikují s řízením letového provozu a připravují se na další fázi letu.

Jednou by však technologie mohly pokročit natolik, že piloti nebudou vůbec potřeba. Aerolinky by tak ušetřily miliardy dolarů ročně na platech pilotů i nákladech na jejich výcvik. Na bezpilotních letadlech by navíc mohli vydělat i cestující. UBS spočítal, že jenom v USA by cena letenek poklesla zhruba o 11 %.

Otázkou ale je, zda by si někdo letenku do bezpilotního letadla někdo koupil. Z osmi tisíc lidí, které UBS oslovil, 54 % respondentů takovou možnost označilo za nepravděpodobnou. Pouze 17 % lidí uvedlo, že by si takovou letenku koupilo. Průzkumu se zúčastnili obyvatelé USA, Spojeného království, Francie, Německa a Austrálie.

Vedle cestujících by bezpilotní letadla narazily i u odborů. Těžko se dá očekávat, že piloti se dobrovolně vzdají svého místa v kokpitu.

SDÍLET