Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čínský internet ovládly dvě osmdesátnice. Za rady mladým dívkám inkasují desetitisíce

Čínský internet ovládly dvě osmdesátnice. Za rady mladým dívkám inkasují desetitisíce

Že internet není jen pro mladé, dokazují dvě aktivní Číňanky. Těm je přes osmdesát, přesto se staly internetovými celebritami. Mohou za to videa, která natáčí na tamní sociální síť. V nich radí o generace mladším dívkám, jak naložit se svým životem.

„Ženy musí žít s oporou. Můžete jít do vztahu, brát ho vážně za účelem manželství, nebo si můžete vybrat, že je to jen pro zábavu či zůstat hrdě single. Ale ať už se děje cokoli, ženy by neměly plýtvat svým mládím na výcvik muže, který se stane manželem jiné,“ praví 81letá Wei Yuqin.

Spolu s o sedm let starší Qin Cuiqiong mají na čínské sociální síti Kuaishou téměř tři miliony fanoušků. Streamovat svá videa začaly dámy v březnu. Videoprůmysl je přitom i v Číně doménou spíše mladých dívek.

Wei tvrdí, že ženy musí vědět, jak vydělat peníze, řídit auto a nosit make-up. „Musí se též ujistit, že jejich auto je natankované, telefon nabitý a peněženka naplněná penězi,“ doplňuje čínská internetová superstar.

Číňanky natáčí svá videa často v autě a na sobě mají červené sluneční brýle. Producentem show, která nese název „Moje moderní babičky“, je vnuk Wei Jiang Yaolong. Peníze, které pořad vydělává, posílá protagonistkám. Za měsíc si duo přijde v přepočtu na zhruba 33 tisíc korun.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1