Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dvouletý cvalík kouřil čtyři krabičky denně. Bojoval s tím roky, teď je prý svěží a šťastnější

Dvouletý cvalík kouřil čtyři krabičky denně. Bojoval s tím roky, teď je prý svěží a šťastnější

Denně vykouřil čtyři balíčky cigaret. Odvykat škodlivému zvyku se učil několik let. Teď je už šťastný a podle svých slov se cítí velice svěže. Aktér tohoto příběhu se návyku zbavoval těžce, ale úspěšně. Zarážející je, že mu je teprve osm. Kouřit začal ve dvou letech.

V té době zaujal snad celý svět. Malý chlapec, který ještě nosil plenky, střídal v rukou kojeneckou láhev a cigaretu. Na nikotinu byl závislý a vykouřil až čtyři krabičky denně. Zlozvyk se ho držel od dvou let a jeho matka byla příliš slabá, aby mu cigarety odpírala.

Kouřit se naučil na tržnici, kam chodil s matkou prodávat ovoce a zeleninu. Bylo zde také snadné vyžebrat cigaretu, a proto se z chlapce stal brzo silný kuřák. Matka nedokázala zakročit. „Začal mlátit hlavou do zdi, choval se bláznivě a ubližoval si, když jsem mu nechtěla dát cigaretu,“ popisuje žena pro CNN. Dál ho proto ve zlozvyku podporovala a dávala mu cigarety, nebo peníze, za které si je kupoval.

360p
Malý chlapeček vykouří až čtyři krabičky denně

„Bylo pro mě těžké skončit. Když jsem nekouřil, měl jsem hořko v puse a měl jsem závratě,“ popisuje dnes už osmiletý Aldi Rizal ze Sumatry. Nyní už chodí do školy, je zdravý a má dobré známky. To vše hlavně díky psychologovi Seto Mulyadimu, který jej několik let odnaučoval kouřit. Postupně chlapce zapojoval do čím dál více různorodých aktivit, které odváděly jeho pozornost od kouření. Běhal s ním, nebo si hráli a hlavní část odvykacího procesu tak chlapec musel trávit denně s psychologem.

Teď už cigaretám neholduje a sám popisuje, že je šťastnější. „Můj život je naplněnější a cítím se svěže,“ popisuje chlapec. Přestože začal kouřit už ve dvou letech, nejsou mladiství kuřáci na Filipínách nijak výjimeční. 18 procent chlapců mezi 10 až 14 roky už vyzkoušelo cigarety, 1,5 procenta kluků už kouřilo dokonce mezi 5 až 9 roky. Problém prohlubuje lehký přístup ke kuřivu i nedostatečná legislativa.

Tabákové společnosti mohou v zemi sponzorovat sportovní kluby a akce, omezení neplatí ani pro billboardy, nebo jiné reklamy. Podle expertů tak jih Asie zažívá to, co západ světa asi před dvěma dekádami. Mladí mají dojem, že kouřit je in, v čemž je podporují i všudypřítomné obrázky šťastných kuřáků, který na ně shlíží z plakátů. 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1