Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Hloupost pro bohaté. Bumerang od Chanelu za 50 tisíc rozzuřil Australany

Hloupost pro bohaté. Bumerang od Chanelu za 50 tisíc rozzuřil Australany

Netradiční módní doplněk od luxusní značky Chanel vzbudil vlnu nevole u australských původních obyvatel. Francouzský módní dům prodává totiž bumerang za 1960 dolarů, tedy v přepočtu zhruba 46 tisíc korun.

Módní kousek ve tvaru tradiční australské zbraně domorodců můžete najít v nové kolekci značky mezi těmi nejluxusnějšími doplňky. Když se na sociálních sítích model a vizážista Jefree Star pochlubil svým novým módním úlovkem, schytal od uživatelů pořádnou kritiku, píše Guardian

Módní bumerang za takřka 50 tisíc považují někteří za akt přivlastnění kultury – v negativním slova smyslu to znamená necitlivý či chybný výklad jiné kultury nebo dokonce zesměšňování.

„Strašně moc se bavím s novým bumerangem od Chanelu,“ napsala internetová hvězda. A reakce byly vskutku rozporuplné. Osmdesát šest tisíc lidí vyjádřilo chválu nad tímto nepochopitelně drahým doplňkem, jiní nešetřili kritikou. Zhruba 2300 uživatelů se nad kouskem z dílny Chanelu pozastavilo. Někteří původní obyvatelé Austrálie dokonce označili výrobek za urážející. „Pocházím z Austrálie a uráží mě, že společnost si dělá legraci z něčeho, co se používalo jako zbraň, aby člověk přežil,“ napsal jeden z uživatelů.

Nathan Sentance z Australského muzea prohlásil, že bumerang je příkladem toho, jak západní společnost zjednodušuje australskou kulturu původních obyvatel na „klišé“ objekty. Aktivistka Nayuka Gorrieová zase prohlásila, že je celý předmět až absurdní, když vezmeme v úvahu, že právě původní obyvatelé jsou v Austrálii ti nejvíce znevýhodnění.

Chanel v prohlášení řekl, že mu vysoce záleží na respektu ke všem kulturám a lituje, že mohl některé urazit.

„Ten bumerang od Chanelu by se měl vrátit i potom, co mi porazí klokana a ředitele Chanelu k obědu. Dva tisíce dolarů?“ napsala raperka Kaylah Truth.

Lidé na internetu si začali z bumerangu utahovat. „Když přemýšlím nad domorodou kulturou, uvažuji, že budu další tři roky šetřit, abych se mohla propojit s mou kulturou skrz Chanel,“ napsala Gorrieová.

 „Když luxusní značka uloví, přivlastní a prodává naše technologie a pak na naší kultuře vydělává absurdní sumy, tak je to směšné a škodlivé. Jestli chce Chanel opravdu respektovat domorodé kultury, na prvním místě by měl stáhnout produkt, omluvit se. Dalším krokem by měla být podpora současných černých umělců,“ dodala Gorrieová.

Uživatelé sociálních sítí se nakonec kromě kulturních dopadů zamýšleli nad tím, kdo by za takovou věc byl ochoten zaplatit. „Hloupá zbytečnost, kterou bohatí kupují“ napsal jeden z uživatelů. 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1