Improvizace je pro mě zásadní, skladby neustále přepisuji, říká před pražským koncertem hudebník Nils Frahm

Petr Frinta

E15

Pomyslným vrcholem jarní části Festivalu Spectaculare bude v pondělí 23. dubna vystoupení berlínského hudebníka Nilse Frahma ve Velkém sále pražské Lucerny. Do známosti Frahm vešel klavírními alby, proslavil se však nahrávkami, které typický zvuk piana nastavují úpravami nástroje nebo elektronikou. E15 hovořila s Frahmem po vyprodané show v kanadském Torontu.

Vaše hudba je unikátní i díky vlastními silami sestavenému vybavení, jehož součástí jsou upravené nástroje. Tyto úpravy posouvají a nastavují zvuk tradičních nástrojů, jako jsou klavír nebo varhany. Do jaké míry předurčuje technika vaší tvorbu? Co předchází čemu při skládání, představa o zvuku anebo naopak uvědomění si možností současné konstelace hardwaru?

Těžko říct. Je to jako ptát se, jak vzniklo piáno, jestli někdo měl nejprve představu, anebo jej sestrojil náhodou, tak jako vznikla většina věcí okolo nás. Pokud na něj budete opravdu umět, splynete s ním. Naopak každý, kdo nástroji nerozumí a snaží se jej udělat něčím jiným, je odsouzen k nezdaru. Proto je třeba si jej upravovat k vlastní představě. Být muzikantem je pro mě neustále hledat rovnováhu mezi tím, co mi nástroj „diktuje“, kam mě vede, a tím, co skrze něj chci vyjádřit.

„Naši hlavu chtěli roky.“ Maďarský opoziční deník po Orbánově vítězství skončil, vedení teď mluví o tlaku

sinfin.digital