K rozmachu dinosaurů vedla obří sopečná erupce, tvrdí vědci. Vyhladila ostatní živočichy | info.cz

Za pravěkou dominanci dinosaurů zřejmě může výbuch sopky. Zjistili to vědci, kteří zkoumali dávné skály a našli stopy po sopečných erupcích. Ty zřejmě vyhladily značnou část živočichů a dinosaurům umožnily stát se v přírodě hegemony. Studii publikovali v časopise PNAS.

Obří erupci Země zažila před 200 miliony let. „Dinosauři byli následně schopní vyplnit místo, které uvolnil zánik jiných druhů,“ cituje BBC vedoucího výzkumu Lawrence Percivala z Oxfordské univerzity.

Vědci zkoumali vulkanické horniny ze čtyř kontinentů. Zkoumali přítomnost rtuti, která je do jisté míry důkazem sopečné erupce. Při ní do ovzduší proniká značné množství rtuti. Ta se poté usadí v horninách, kde zůstává miliony let.

„Pokud v těchto sedimentech vidíte výrazné množství rtuti, můžete se domnívat, že tam proběhla vulkanická aktivita,“ dodává Percival s tím, že právě rtuť byla to, co nalezli ve zkoumaných horninách.

Podle Percivalova kolegy Tamsina Mathera by živočichové v bezprostřední blízkosti sopky měli velký problém takový výbuch přežít. V úplném bezpečí by nebyli dokonce ani zvířata žijící dále, jelikož by v atmosféře stoupla koncentrace oxidu uhličitého a snížila se sluneční aktivita.

Po erupci následovalo velké vymírání krokodýlů, savců a obojživelníků. Ačkoli vědci zatím nemají přesný obrázek o osudu dinosaurů, kteří v dané chvíli na Zemi žili, jsou přesvědčení, že katastrofa otevřela cestu k jejich dalšímu rozmachu.

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.