Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kapitán je opilý a letušky vám zazpívají karaoke. 10 hlášek pilotů, které na palubě nechcete slyšet

Kapitán je opilý a letušky vám zazpívají karaoke. 10 hlášek pilotů, které na palubě nechcete slyšet

Humorná, děsivá, ale i nesrozumitelná mohou být někdy hlášení posádky v letadlech. Může to být i jazykovou bariérou, zatímco jindy piloti a letušky možná jen vtipkují a případně si neuvědomují, jak moc mohou svými žertovnými hláškami někoho vyděsit. Přečtěte si výběr těch nejbizarnějších hlášení palubního personálu, jak je přinesl The Telegraph.

„Musíme neplánovaně přistát, letadlo hoří. Děkujeme.“

Na jednom letu z Británie do Helsinek slyšeli cestující právě toto děsivé prohlášení. Palubní personál to ale říkal poměrně klidně a ještě poděkoval, což zřejmě vzbuzovalo ještě divnější dojem. Chybou byl nepřesný překlad do angličtiny, takže zatímco finští cestující sice zpozorněli, ale zůstali spíše v klidu, Britové začali panikařit. Do kokpitu se totiž dostal kouř, což sice není časté, ale rozhodně ne neobvyklé, protože se tam výjimečně může dostat skrze klimatizaci, která je spojená s potrubím motorů.

„Může letuška prosím zkontrolovat motor? Okamžitě.“

Každé byť trochu podezřelé hlášení zní ještě víc podezřele, pokud ho slyšíme v letadle. To byl i případ cestujících, kteří se začali děsit jen několik minut po vzletu. Pilot z kabiny totiž poprosil letušku, aby zkontrolovala neprodleně motory. V tu chvíli se totiž na palubě rozvinul podivný pach spáleniny. Letuška situaci ověřila z okýnka a okamžitě odešla do kokpitu a zavřela za sebou dveře. V cestujících by se v té chvíli krve nedořezal. Celá záležitost nakonec nebyla tak vážná. Do jednoho z motorů totiž vletěl pták a boeing se radši vrátil zpět na letiště, kde bezpečně přistál.

„Dámy a pánové, rád bych se vám svěřil, že tohle je můj úplně první let...“

I piloti se někde musí učit létat. Každý cestující ale předpokládá, že ten, který ovládá jeho letadlo, je zkušený a zocelený všemi stresovými situacemi. Právě z toho si udělal legraci jeden kapitán na cestě do Paříže.

„Zaujměte bezpečnou pozici. Připravte se na srážku.“

Lidé bývají omylní, nevyhýbá se to ale ani strojům. Jeden z nich, který byl součástí palubní elektroniky, způsobil u části pasažérů letadla z Paříže do Dublinu děsivý šok. V průběhu letu totiž kapitán rozsvítil znak „připoutejte se, prosím“, který doprovázelo stejné hlášení v angličtině. Při oznamování situace ve francouzštině ale došlo k chybě a počítač omylem přehrál francouzskou větu: „Zaujměte bezpečnou pozici. Připravte se na srážku“. Francouzské osazenstvo letadla začalo okamžitě panikařit. Angličané naopak nevěděli, co se děje, a byli naprosto v klidu.

„Máme problémy. Klesáme.“

Podobné prohlášení je určitě důležité pro palubní personál i pro zaměstnance na letištích. Cestující ale po jeho vyslechnutí asi ihned napadají hororové představy. V tomto letu Boeingu 737 prý okamžitě zavládla panika a lidé dokonce začali psát svým rodinám sms, ve kterých se s nimi loučili. Letadlo nakonec oproti předpokladům v pořádku přistálo. Dle vyšetřování údajně vše vzniklo tak, že se v kabině nedopatřením aktivovalo upozornění o problému, takže jej pilot ohlásil, aniž by zkoumal, zda se skutečně něco děje.

„Ach ne, stalo se to zase. Kapitán je opilý.“

Pasažéři předpokládají, že pilot, který drží v rukou jejich životy, je vždy v perfektní kondici, zdravý, dobře odpočatý a při smyslech. Hlášení o tom, že kapitán je pod parou tak zpočátku působilo zřejmě dost děsivě. Následovalo ale hlášení, ve kterém někdo řekl, že kopilot je orangutan. Byl to totiž způsob, jak si oba piloti ze sebe navzájem utahovali. Ve stroji totiž necestovalo celkem ani pět pasažérů a tak si pánové v kokpitu řekli, že si podobné legrácky mohou dovolit.

„Dámy a pánové, omlouvám se za nenadálé vzlétnutí. Uhýbali jsme jinému letadlu.“

Ne všechny letecké katastrofy se odehrávají ve vzduchu. Nehody mohou vzniknout i na ranvejích, kde se na mezinárodních letištích střídají stovky letů denně. Je proto potřeba dobře naplánovat, kdy je jaké letadlo na řadě. To se ale nepovedlo při letu do Dallasu. Boeing už přistával, dosednul na plochu, ale najednou zase zrychlily motory, ozvaly se divné zvuky a letadlo znovu vzlétlo. Zděšení cestující nevěděli, co se děje. „Uklidnil“ je ale vzápětí kapitán, který s ledovým klidem prohlásil: „Dámy a pánové, omlouvám se za nenadálé vzlétnutí. Na runwayi bylo další letadlo a říkal jsem si, že je dobrý nápad mu uhnout a zkusit přistát za chvilku ještě jednou.“

„Elektronický zábavní systém nefunguje. Posádka místo toho zorganizuje karaoke.“

S příjemným filmem nebo hudbou cesta ubíhá rychleji. Pokud si ale člověk nevezme něco ke čtení nebo k poslechu, může se několik hodin dívat jen na sedadlo před sebou. Některá letadla ale právě v tomto místě mají malou obrazovku, na které si každý cestující může pustit video, nebo hudbu z bohatého výběru. Pokud už s tím pasažéři počítají a nevezmou si vlastní zařízení, porucha této obrazovky je může odsoudit k nekončící nudě. Toho se snažil vyvarovat kapitán, který se za tuto poruchu omluvil a ohlásil, že palubní personál místo toho zorganizuje na palubě karaoke. Nedá se říct, zda byli v tu chvíli vyděšenější cestující, nebo letušky.

„Dámy a pánové, hustě prší a je špatně vidět. Teď jsem málem přistál do vody.“

Déšť a špatná viditelnost dokáže piloty potrápit hodně. Cestující ale většinou věří, že jsou na podobné situace trénovaní. I přesto se někdy může stát, že kapitán přecení své schopnosti. To se stalo například na jednom letu z Helsinek do USA, kdy pilot myslel, že hustý déšť mu v přistání nezabrání. Až když málem přistál na hladině, zjistil, že bude lepší počkat, až se déšť zmírní.

„Vracíme se zpět do Dháky. Letadlo má poruchu. Vážnou.“

Vždy, když se něco děje, je člověk dychtivý po informacích. Chce znát podrobnosti, aby mohl analyzovat, co se děje a jak ho to může ohrozit. Existují ale kapitáni, kteří v několika skromných slovech dokáží vyvolat paniku desítek lidí. To byl i případ jednoho letu z Dháky do Káthmándú. Vše samozřejmě dobře dopadlo a stroj v pořádku přistál.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744