Letouny značky Cessna křižují oblohu už 90 let. Létají v tundře i vyprahlých pouštích

ČTK, IvM

07. 09. 2017 • 15:12

Na zeměkouli snad neexistuje letiště, kde by se alespoň jednou neobjevila cessna. Za 90 let, které dnes uplynuly od založení firmy Cessna-Roos Aircraft, jež už po pár měsících vypustila z názvu jméno druhého společníka Victor Roose, opustilo brány americké letecké továrny přes 200.000 strojů. Většinu z nich tvořily a tvoří vrtulová letadla pro několik pasažérů, už od konce 60. let ale nabývají na důležitosti malé proudové dopravní stroje.

Jakkoli jsou malé proudové letouny se značkou Cessna úspěšné, hlavním výrobním programem i dnes zůstávají tradiční stroje s pístovým či turbovrtulovým pohonem. Rekordmanem mezi nimi je pak model 172 Skyhawk, který se poprvé představil už v roce 1956 a který továrna vyrábí dodnes, k zákazníkům za více než 60 let zamířilo přes 44.000 letounů. Během půlstoletí prošel sice řadou vylepšení, základní koncepce hornoplošníku s místem pro pilota a tři cestující se ale nezměnila.

Historie firmy Cessna ale nejsou jen Skyhawk či Citation - ke slavným výrokům továrny patří i model T-37. Dvoumístný proudový stroj, kterého se od jeho prvního vzletu v polovině 50. lety vyrobilo přes 1250 kusů, sloužil nebo slouží v armádách více než dvacítky zemí. Dodnes létá po světě několik stovek exemplářů, většina ovšem už u nadšenců. Lehký dvoumotorový letoun se používal pro základní výcvik také v americkém letectvu, to jej ale vyřadilo v roce 2009.

SDÍLET