Lyft ukázal ulici budoucnosti. S méně pruhy obslouží víc lidí, chce po nich ale radikální změnu

Michal Benatzky

22. 09. 2017 • 07:32

V posledních dekádách byly ulice světových velkoměst plánovány s ohledem na stále hustší automobilovou dopravu. Například Wilshire Boulevard v Los Angeles má hned 10 jízdních pruhů a průměrný obyvatel Los Angeles zde ročně v zácpách stráví až 100 hodin. Společnost Lyft, která je na poli sdílené přepravy dvojkou amerického trhu, si ale myslí, že budoucnost patří naopak užším ulicím. Společně s architektonickým studiem Perkins+Will a poradenskou společností Nelson/Nygaard představil na příkladu Wilshire Boulevard konkurent Uberu svou vizi ulice budoucnosti.

Přepravní společnost počítá s tím, že minimálně ve velkých městech přestane v dohledné době soukromé vlastnictví automobilů dávat smysl. Řešením má být sdílené vlastnictví, které povede k maximálnímu využití automobilů a tím i ke snížení provozních nákladů. I přesto, že by na městských bulvárech jízdní pruhy ubyly, mohla by ulice budoucnosti za jednu hodinu posloužit až 77 tisícům lidí. V současné době dokáže totožná ulice s více pruhy během stejné doby odbavit jen zhruba 30 tisíc lidí. Kromě sdílených spolujízd má být klíčem také lépe organizovaná hromadná doprava.

Vize Lyftu počítá na nejvytíženějších bulvárech světových velkoměst s třemi pruhy pro běžnou dopravu, dvěma proudy pro autonomní autobusy a zónami pro nástup a výstup cestujících. Dále zahrnuje dvojici pruhů pro kola a široký chodník. Alternativní způsoby přepravy by tedy měly být preferovány před klasickým provozem ve vlastních autech. Kromě asfaltu navíc návrh počítá i s pásem stromů.

Lyft se také snaží více prosazovat koncept spolujízd, kdy vozidlo s řidičem sdílí v jednu chvíli více uživatelů, kteří mají stejnou cestu. Podle informací televizní stanice CNN totiž až 68 procent řidičů v oblasti Los Angeles jezdí v autě bez další posádky.

Ač byla ulice v Los Angeles použita jen jako modelový příklad, má kalifornská metropole vlastní plán revoluce mobility, který by chtěla uvést do praxe do roku 2035. Od studie Lyftu se v mnoha ohledech zas tak moc neliší. Cílem je, aby obyvatelé tohoto téměř čtyřmilionového města prováděli polovinu přesunů pomocí hromadné dopravy, jízdních kol nebo pěšky.

SDÍLET