Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Lyft ukázal ulici budoucnosti. S méně pruhy obslouží víc lidí, chce po nich ale radikální změnu

Lyft ukázal ulici budoucnosti. S méně pruhy obslouží víc lidí, chce po nich ale radikální změnu

V posledních dekádách byly ulice světových velkoměst plánovány s ohledem na stále hustší automobilovou dopravu. Například Wilshire Boulevard v Los Angeles má hned 10 jízdních pruhů a průměrný obyvatel Los Angeles zde ročně v zácpách stráví až 100 hodin. Společnost Lyft, která je na poli sdílené přepravy dvojkou amerického trhu, si ale myslí, že budoucnost patří naopak užším ulicím. Společně s architektonickým studiem Perkins+Will a poradenskou společností Nelson/Nygaard představil na příkladu Wilshire Boulevard konkurent Uberu svou vizi ulice budoucnosti.

Přepravní společnost počítá s tím, že minimálně ve velkých městech přestane v dohledné době soukromé vlastnictví automobilů dávat smysl. Řešením má být sdílené vlastnictví, které povede k maximálnímu využití automobilů a tím i ke snížení provozních nákladů. I přesto, že by na městských bulvárech jízdní pruhy ubyly, mohla by ulice budoucnosti za jednu hodinu posloužit až 77 tisícům lidí. V současné době dokáže totožná ulice s více pruhy během stejné doby odbavit jen zhruba 30 tisíc lidí. Kromě sdílených spolujízd má být klíčem také lépe organizovaná hromadná doprava.

Vize Lyftu počítá na nejvytíženějších bulvárech světových velkoměst s třemi pruhy pro běžnou dopravu, dvěma proudy pro autonomní autobusy a zónami pro nástup a výstup cestujících. Dále zahrnuje dvojici pruhů pro kola a široký chodník. Alternativní způsoby přepravy by tedy měly být preferovány před klasickým provozem ve vlastních autech. Kromě asfaltu navíc návrh počítá i s pásem stromů.

Lyft se také snaží více prosazovat koncept spolujízd, kdy vozidlo s řidičem sdílí v jednu chvíli více uživatelů, kteří mají stejnou cestu. Podle informací televizní stanice CNN totiž až 68 procent řidičů v oblasti Los Angeles jezdí v autě bez další posádky.

Ač byla ulice v Los Angeles použita jen jako modelový příklad, má kalifornská metropole vlastní plán revoluce mobility, který by chtěla uvést do praxe do roku 2035. Od studie Lyftu se v mnoha ohledech zas tak moc neliší. Cílem je, aby obyvatelé tohoto téměř čtyřmilionového města prováděli polovinu přesunů pomocí hromadné dopravy, jízdních kol nebo pěšky.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1