Museli jsme mít dva Jurášky, vzpomíná na natáčení Tří oříšku pro Popelku režisér Vorlíček

Eliška Vinterová

Nepříjemné starosti musel během natáčení nejoblíbenější vánoční pohádky řešit režisér Václav Vorlíček. Pro natáčení Tří oříšků pro Popelku v Německu musel totiž hledat nového hřebce. A co dalšího zažil na place, se dočtete ve vánočním seriálu Tajemství němých hvězd.

V roce 1973, kdy se snímek natáčel, zrovna řádilo akutní virové onemocnění. „My jsme ty koně museli mít dva. V té době byla v Evropě slintavka a kulhavka a koně nesměli přes hranice,“ svěřil Blesku Vorlíček.

„Když jsme tam jeli, tak autobus nebo auto muselo projíždět kádí dezinfekčního roztoku, museli jsme vystoupit a čistit si boty a koně převážet bylo vyloučené,“ prozradil režisér legendární pohádky s tím, že zadal produkci, aby vyhledala u našich sousedů v Německu totožné zvíře.

„Dal jsem produkci fotografii našeho Juráška. Oni hledali bílého a mírně strakatého koníka, až ho našli,“ prozradil režisér. „A jelikož byla Libuška zkušená jezdkyně, tak jí to nevadilo. Ovládla každého koně. Vyskočila na něj i bez sedla, stiskla ho koleny a kůň v tu ránu věděl, že má na sobě pána, a hned poslouchal,“ dodal Vorlíček. Jeden kůň si tak zahrál u nás, především na Šumavě, a druhý si pohádku odehrál v německém Moritzburgu. „Jaký byl jejich další osud, to bohužel nevím,“ řekl režisér.

Vyšší dvojník

Kůň, na kterém jela Popelka na ples, vypadal ale přece jenom trochu jinak než ten v Česku. „Výběr druhého Juráška byl bez problému, neměl totiž žádné konkrétní znamení, jen ten německý byl asi o dvacet centimetrů v kohoutku vyšší. Aby se to nepoznalo, když na něj měla Popelka naskočit, dali jsme jí pod nohy pařez,“ prozradil Vorlíček.

sinfin.digital