Na rozdíl od Maďarů se máme dobře, proto české filmy nefungují v zahraničí, říká distributor

Jan Januš

Do českých kin vstupuje nový film Soumrak od maďarského režiséra Lászla Nemese, který se proslavil oscarovým Saulovým synem. I když se snímek odehrává rok před první světovou válkou v Budapešti, jde o nadčasové téma pádu jedné epochy. „László Nemes se sice vyhýbá aktualizaci, ve svých vyjádřeních jemně odmítá linku spojenou se současným Maďarskem a Viktorem Orbánem, ale ta metafora je mnohem širší. Můžeme ji použít na Velkou Británii, USA, Českou republiku a Slovensko, stejně jako na Polsko či Francii. Je to helénismus, ve vrcholu něčeho již cítíte pád,” říká v rozhovoru pro INFO.CZ Ivan Hronec, šéf distribuční společnosti Film Europe, který identifikuje i základní problémy současného českého filmu.

Do kin přichází vysoce aktuální maďarský film Soumrak od režiséra Saulova syna Lászla Nemese. O čem podle vás je?

Odehrává se v Budapešti těsně před první světovou válkou. Ve filmu je nádherně zpracovaná těžká atmosféra v celém tehdejším Rakousko-Uhersku. Snímek je cíleně enigmatický, nepoužívá jednotnou dějovou linku. Příběh se ale točí kolem osiřelé dívky, která přichází do Budapešti z Terstu a hledá svého bratra, a to v obchodě s nádhernými klobouky. To je velmi pěkná nemesovská metafora. Svět se hroutí do první světové války, ale celá budapešťská a vídeňská šlechta se zaobírá krásou klobouků.

Sledujeme kombinaci secese a morálního úpadku. Je to sice velmoc, ale má problémy, politické, ekonomické. Probíhají tam velmi silné revoluční momenty, je tam cítit odpor Maďarů vůči Rakušanům. Ozývají se tam slovenské hlasy a vlastně celá monarchie. Máte sice problém najít dějovou linku, ale velmi cítíte tu atmosféru zmaru.

Podobná témata se přitom řeší ve střední Evropě i dnes…

To je velmi přesné. László Nemes se sice vyhýbá aktualizaci, ve svých vyjádřeních jemně odmítá linku spojenou se současným Maďarskem a Viktorem Orbánem, ale ta metafora je mnohem širší. Můžeme ji použít na Velkou Británii, USA, Českou republiku a Slovensko, stejně jako na Polsko či Francii. Je to helénismus, ve vrcholu něčeho již cítíte pád.

A elitám uniká skutečnost?

Drží si moc i úroveň, ale zároveň je okolo nich mnoho rebelů, kteří už nechtějí jít dosavadním směrem. Zároveň ale nevíte, co je správné. Zda třeba dnešní boj s globalizací jde směrem, který vyřeší všechno. Nevíte, zda je cesta v odmítnutí kapitalismu, nevíte, zda všechny hipsterské zóny náhodou neparazitují na struktuře, kterou musí někdo platit. To jsou přesně ty otázky, které před první světovou válkou řeší Soumrak, a to formou, kdy prostě nevíte. Zda i hledání bratra hlavní hrdinky není jen fikce.

Jak těžké bylo tento film koupit?

Už dříve jsme navázali vztah s jeho režisérem Lászlem Nemesem, který debutoval Saulovým synem, za něhož získal Oscara. Vyhrál v Cannes, vlastně v celém filmovém průmyslu pozitivně šokoval. László Nemes ale nespadl z nebe, pracoval několik let jako asistent významného maďarského režiséra Bély Tarra. Má krásné krátké filmy, už v nich vidíte jeho poetiku. Bylo by super, kdybych mohl říct, že jsem ho sledoval, ale nebylo tomu tak.

sinfin.digital