Články odjinud

Návštěvník zvenku. Vědci poprvé zaznamenali let mezihvězdného tělesa naší soustavou

Astronomové vůbec poprvé zaznamenali ve sluneční soustavě vesmírné těleso, které podle všeho přiletělo z mezihvězdného prostoru a náš systém zase opouští. Informoval o tom americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Tento asteroid, nebo možná kometa, který prozatím nese označení A/2017 U1, objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro NASA. Vědce přitom upoutala neobvyklá hyperbolická letová dráha tohoto tělesa s průměrem kolem 400 metrů.

„Jeho pohyb nemůže být vysvětlen s použitím oběžných drah normálních asteroidů ani komet sluneční soustavy,“ uvedl odborník Astronomického institutu (IfA) Havajské univerzity Rob Weryk, který si neobvyklosti trajektorie všiml jako první. „Tento objekt přiletěl z prostoru mimo sluneční soustavu,“ je přesvědčený.

S jeho názorem souhlasí i Davide Farnocchia ze Střediska pro zkoumání objektů letících blízko Země (CNEOS) při kalifornské Laboratoři proudového pohonu (JPL) NASA. „Je to nejzvláštnější dráha, jakou jsem kdy viděl,“ uvedl. „Letí to extrémně rychle a po takové dráze, že můžeme s jistotou říci, že tento objekt je na cestě mimo sluneční soustavu a neletí zpátky,“ dodal.

Toto těleso podle propočtů vědců CNEOS přiletělo ze směru od souhvězdí Lyry a z naší soustavy míří k souhvězdí Pegase. Mezihvězdným prostorem putuje rychlostí 25,5 kilometru za sekundu.

Zřejmý „návštěvník“ z jiné části naší galaxie 2. října uvnitř oběžné dráhy Merkuru shora protnul rovinu oběžných drah planet a většiny asteroidů obíhajících kolem naší hvězdy. O sedm dní později se nejvíce přiblížil ke Slunci, díky jeho gravitaci se prudce otočil a zamířil ven ze sluneční soustavy.

Kdo je Andrej Babiš mladší? Bývalý pilot, který se přes únos na Krym dostal až do Švýcarska

Kolem osoby Andreje Babiše juniora a jeho údajného únosu na Krym se zatím objevuje více otázek než odpovědí. Informací o synovi českého premiéra a šéfa hnutí ANO ve veřejném prostoru příliš není. Projděte si alespoň základní údaje o jeho životě.

Podle reportáže novinářů ze Seznam Zpráv, kteří s Babišem mladším osobně mluvili, žije dnes politikův syn ve Švýcarsku a drží místní občanství. Před několika měsíci se ocitl podle svých slov nedobrovolně na Krymu, kam ho měl odvést spolupracovník premiéra Babiše Petr Protopopov. Podle Babiše mladšího chtěl premiér, aby jeho syn po zahájení trestního stíhání v kauze Čapí hnízdo zmizel.

Dita Protopopová a její posudek

Šéf hnutí ANO tvrdí, že je jeho syn „psychicky nemocný, bere léky, musí být pod dohledem a žije s matkou ve Švýcarsku“. Na záběrech Seznam Zpráv je opravdu vidět i někdejší Babišova manželka.

Situace ohledně psychického stavu Babiše mladšího ale není úplně jasná. „Posudek“ před časem sepsala lékařka Dita Prototopopová, která za hnutí ANO kandidovala v Praze 8.

5350772:article:true:true:true

Bývalý pilot, který náhle psychicky onemocněl

Podle iRozhlas.cz policisté hodnotí „výmluvu“ Babiše mladšího na zdravotní stav jako účelovou a obstrukční. Odkazují se přitom na to, že ještě nedávno vykonával profesi pilota civilního dopravního letadla Boeing 737. Podle iRozhlas.cz si policisté tento fakt ověřili u Úřadu civilního letectví.

Babiš mladší létal pro společnost Travel Service, z níž měl být podle zpráv médií – například týdeníku Aha! - vyhozen.

Z médií lze ještě vyčíst, že si Babiš junior před několika lety pořídil dům na kraji Prahy za necelých třináct milionů korun. Konkrétně šlo o vilu v pražských Ďáblicích.Link

Nemocná má být údajně i sestra Adriana Bobeková

Prvorozený syn šéfa hnutí ANO se narodil v roce 1983 politikově první manželce Beatě, rozené Adamovičové. Pár má společně ještě dceru Adrianu. Se svou současnou manželkou Monikou má premiér další dvě děti: dceru Vivien a syna Frederika.

Babiš junior i jeho starší sestra figurují ve vyšetřování kauzy Čapí hnízdo. Andrej Babiš v pondělí zopakoval, že psychickými problémy trpí i jeho dcera Adriana Bobeková, konkrétně má jít v jejím případě o bipolární poruchu.

Andrej Babiš mladší: Můj otec chtěl, abych zmizel. Kvůli Čapímu hnízdu mě drželi na Krymu>>>