Nizozemci chystají revoluci v létání. Podívejte se na odvážný model jako z budoucnosti | info.cz

Články odjinud

Nizozemci chystají revoluci v létání. Podívejte se na odvážný model jako z budoucnosti

 

Nizozemský národní dopravce KLM Royal Dutch Airlines pomůže s financováním projektu, který by mohl být malou revolucí v letecké dopravě. Konstruktéři stroje s nezvyklou konstrukcí věří, že jde o cestu, jak výrazně uspořit palivo a tedy i šetřit životní prostředí.

Za převratnou konstrukcí letadla Flying-V stojí student Technické univerzity v Berlíně Justus Benad. Právě netradiční stavba stroje má být jeho největší výhodou. Benad spolu s odborníky z nizozemské technické univerzity v Delftu rozmístil prostor pro cestující, palivo i náklad úplně jinak a přesunuli je do dvou tubusů přecházejících do křídel.

Letadlo by mělo pojmout přibližně stejné množství cestujících jako Airbus A350-900, zároveň ale má spotřebovat o pětinu méně paliva. Stroj nemá mít problémy s běžnou infrastrukturou letišť po celém světě.

Pro nizozemského národního dopravce jde bezesporu o příležitost, jak se ukázat. „V posledních letech se KLM profiluje jako průkopník v oblasti udržitelnosti v leteckém průmyslu,“ chlubí se ředitel společnosti Pieter Elbers v textu, který vyšel na webu stanice CNN.

Podle vedoucího projektu na technické univerzitě v Delftu Roelofa Vose jsou inovace, jako je tato, nutné a mají do budoucna sloužit jako odrazový můstek k větší efektivitě v dopravě.

„Letectví přispívá přibližně ze 2,5 % ke globálním emisím CO2. Ale nemůžeme jednoduše elektrifikovat veškerá letadla. Takové stoje jsou příliš těžké a zatím nejsou schopné dopravit lidi přes Atlantik,“ říká Vos, podle kterého je potřeba přijít s novými technologiemi, které sníží spotřebu paliva. Právě to má být největší devizou Flying-V. „Už několik desetiletí létáme v tubusu s křídly, ale zdá se, že se toto uspořádání z hlediska energetické efektivity dostává na hrancii svých možností,“ dodává Vos.

Vědci doufají, že se stroj dostane do vzduchu už v září. Model si bude moct veřejnost prohlédnout v říjnu na amsterodamském letišti. A to v rámci oslav 100. výročí KLM.

Do ostrého provozu by se mělo letadlo dostat až mnohem později, mezi lety 2040 až 2050. Konstrukce vyžaduje celou řadu přísných testů. „Udělali jsme numerické zkoušky a předběžné testy v aerodynamickém tunelu, ale mnohé další testy nás čekají ve větrném tunelu, ve vysoké i nízké rychlosti. Musíme dokázat, že letadlo je opravdu tak efektivní, jak si myslíme,“ dodal Vos.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud