Nová studie. Vědci přisli na to, proč někteří lidé mají modré oči

Naši předkové měli zřejmě všichni tmavé oči. Modré oči se zřejmě začaly objevovat až před pěti tisíci lety v Severní Evropě. Genetická evoluce tak zřejmě postupovala rychleji, než se vědci domnívali. Za světlejší barvu očí může nejspíš zemědělství, uvádí server Psychology Today.

Standardní evoluční teorie počítají s tím, že se organismy přizpůsobují svému způsobu života díky výběru vhodných genů. Ty, které vykazují méně příznivou genovou výbavu, mívají logicky méně potomků.

S měnícím se způsobem života a změnou stravy člověka v souvislosti se zemědělskou revolucí by se dalo očekávat, že dojde i ke genové adaptaci. Změna jídelníčku člověka s nástupem zemědělství, tedy hlavně chovem zvířat pro maso a mléko a pěstováním obilnin či luštěnin, vedla například k odstranění intolerance na laktózu u dospělých.

Zatímco děti tráví mléko dobře, protože je hlavní součástí jejich potravy, dospělým přirozeně způsobovalo průjem a nadýmání. Právě nástup zemědělství a zařazení obilovin do jídelníčku vedly i ke změně zbarvení oční duhovky. Modré a zelené oči jsou tedy nejspíš výsledkem genetického přizpůsobení se změnám v zemědělské výrobě.

Úspěšné pěstování obilnin v severní Evropě vedlo k nedostatku vitamínu D ve stravě tehdejších obyvatel. Vitamín D má přitom důležitý vliv na imunitní systém a zdraví. Člověk ho přijímá nejen z potravy, ale i kůží působením slunečního světla.

Nedostatek vitamínu D

S nedostatkem vitamínu D si ale evoluce poradila. Antropolog Joseph Henrich to vysvětluje ztrátou melaninu v kůži, tedy tmavého pigmentu, který mimo jiné brání poškození kůže světlem. Do světlejší kůže tak mohlo proniknout více slunečních paprsků, což vysvětluje bledou barvu pleti u obyvatel severní Evropy.

Snížená pigmentace tak měla vedlejší účinek i na zbarvení duhovky seveřanů. Díky menšímu množství melaninu tak mají oči modré nebo zelené, a to na rozdíl od většiny světové populace, jejíž tělo produkuje více melaninu.

Teorie amerického antropologa o původu modrých očí se přesto liší od názoru jiných vědců. Jiná úvaha mluví například o prapůvodní genetické mutaci. Za rozšířením světlé barvy duhovky vidí někteří nejen nárůst populace vlivem zemědělské produkce, ale třeba i migraci.

Policejní stát, který se vymkl kontrole: Muslimové tu mizí po tisících, k zatčení stačí plnovous

Muslimové v čínské provincii Sin-ťiang jsou sledováni na každém kroku. Úřady na ně dohlíží pomocí kamer i speciálních aplikací. K poslání do převýchovných táborů stačí málo – třeba jen špatné oblečení. I proto v nich Ujgurové končí každý den po stovkách. Podívejte se na nový díl pořadu Proč.