Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Osm set let tradice a 21. století v jednom – to je Matcha Tea

Osm set let tradice a 21. století v jednom – to je Matcha Tea
 

Z japonského zeleného čaje matcha se stává celosvětový fenomén a ekonomické odhady mu předpovídají velkou budoucnost. Kyosun s.r.o. je jedním z největších dovozců čaje matcha nejen v domovské České republice, ale i v Evropě. Bio Matcha Tea Harmony byl už podruhé v řadě oceněn jako Produkt roku na serveru Heuréka.cz, takže důraz na kvalitu a svědomitá péče o zákazníky se Kyosun s.r.o. vyplácí.

Co je matcha?

Matcha je japonský zelený čaj semletý na sametově jemný prášek. Pěstuje se zvláštním způsobem – rostliny čajovníku se tři týdny před sklizní zakryjí plachtami tak, aby k listům dopadalo minimum světla a vzrostla jejich produkce chlorofylu. Aby se zabránilo oxidaci čaje, listy se po sběru napaří horkou párou, následně se usuší, od dužiny se oddělí žilky a stonky, a poté se čaj mezi žulovými kameny semele na jemný smaragdový prášek. Jen díky této tradiční, leč časově náročné technologii staré více než 800 let, si čaj zachová vysoký podíl antioxidantů, vitamínů, minerálu a aminokyselin. Protože čajový prášek se ve vodě nerozpustí, pitím čaje dochází ke konzumaci celého čajového listu, což umožňuje lidskému organismu plně využít všechny zdravotní výhody čaje Matcha Tea.

Matcha TeaMatcha Teaautor: ČTK

Zdraví, energie, soustředění

Kromě antioxidantů a vitamínů je matcha opěvovaný pro svou schopnost zrychlit metabolismus až o 40 % a pomáhat tak odbourávat přebytečné tukové zásoby, pomáhá nastartovat imunitu, a obsahuje katechiny (zejména EGCG), látky, které podle klinických studií přispívají k udržení nízké hladiny cholesterolu v krvi i v boji proti civilizačním onemocněním. Tyto látky také vychytávají volné radikály a chrání buňky před poškozením.

Matcha TeaMatcha Teaautor: ČTK

Matcha je navíc plný čajové formy kofeinu, teofylinu, která se uvolňuje postupně po dobu 3-6 hodin. Tato čistě přírodní povzbudivá látka je vhodná pro ty, kterým nevyhovuje rapidní nárůst, ale i stejně rychlý pokles energie, nebo třeba nervozita a zrychlená srdeční frekvence, charakteristická pro kofein obsažený např. v kávě.

Další nespornou výhodou tohoto čaje je aminokyselina L-Theanin, která posiluje paměť, snižuje úroveň tělesného a duševního stresu a navozuje pocit relaxace bez ospalosti. Zvyšuje také produkci dopaminu a serotoninu, hormonů zlepšujících náladu. I přesto však pomáhá při koncentraci a podporuje jasnou mysl. Zejména díky těmto vlastnostem byl matcha po staletí oblíbený japonskými mnichy a samuraji. Dnes mu holdují studenti, sportovci nebo řidiči jako čistě přírodnímu energy drinku.

Matcha TeaMatcha Teaautor: ČTK

Tradiční čaj v moderním světě

Matcha byl donedávna součástí japonského čajového obřadu, až teprve v posledních letech si získává popularitu i v jiných zemích. Čajová ceremonie za použití tradičních nástrojů, jako jsou například čajová miska čawan, čajová lžička nebo bambusová metlička časen, trvá i několik hodin a příprava čaje je v ní vnímána jako meditace. Kyosun s.r.o. však představuje moderní přípravu tohoto čaje, která zabere pouze několik sekund. Čaj je balen do jednotlivých sáčků, které ho chrání před vzduchem a světlem, tedy vlivy, které způsobují jeho rychlou degradaci, a čaj je tak neustále čerstvý. Sáček stačí jen vysypat do šejkru nebo uzavíratelné láhve, zalít studenou či teplou vodou do 65 °C, případně dochutit ovocem, sirupem anebo medem, protřepat a je připravený k podávání. Šejkr jako moderní nástroj pro přípravu matcha je spolu se sáčky praktický a pohodlný způsob, jak si Matcha Tea připravit jednoduše kdekoli.

Aby měli zákazníci Matcha Tea záruku kvalitního čaje, každá šarže se dováží letecky zhruba každý druhý měsíc. Když zásilka čaje dorazí do skladu, testuje se na plísně, kvasinky nebo těžké kovy a zabalí se do jednotlivých sáčků. Certifikace bio je u Matcha Tea samozřejmostí a jeden z dalších způsobů, jak přiblížit svým zákazníkům kvalitní tradiční výrobek v moderním pojetí.

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1