Planeta se pomalu zbavuje ozonové díry. NASA přinesla první důkazy

Už od 70. let vědci varují před používáním takzvaných tvrdých freonů, které poškozují životně důležitou ozonovou vrstvu Zeměkoule. Ozon přitom chrání obyvatele modré planety před škodlivým ultrafialovým zářením, které může způsobovat i rakovinu kůže. Vědci NASA nyní poprvé zveřejnili důkazy o tom, že hladiny freonů v atmosféře klesají. Nové poznatky podle nich dokazují, že celosvětový zákaz chlorofluorouhlovodíků (CFC) obsahující freony, který byl zahájen v 80. letech, má skutečně smysl.

O výrazném zlepšení situace hovoří nová studie zveřejněná v odborném časopise Geophysical Research Letter, ve které vědci NASA tvrdí, že se úbytek ozonu od roku 2005 snížil o 20 procent. Zmenšení ozonové díry navíc dokládají snímky Země, které odborníci z NASA před nedávnem pořídili.

„Velmi jasně vidíme, že objem CFC v ozonové díře klesá a že kvůli tomu dochází k menší spotřebě ozonu,“ říká podle německého serveru Deutsche Welle, spoluautorka studie Susan Strahanová z Goddardova kosmického střediska NASA.

Obyvatelé planety se tak mohou na slunci cítit o něco bezpečněji. Stratosférický ozon totiž chrání Zemi před ultrafialovým zářením, které může kromě rakoviny kůže způsobovat také šedý zákal, oslabovat imunitní systém a škodit i rostlinám.

Přestože jde pro obyvatele Zeměkoule o skvělou zprávu, úplné zotavení ozonové vrstvy bude podle NASA trvat ještě několik desetiletí. „Antarktická ozonová díra se uzdravuje pomalu, protože množství chemikálií produkovaných člověkem, které díry způsobují, mají dlouhou životnost,“ uvádí studie.

Freony totiž mizí až po 50 až 100 letech. Podle NASA se tak ozonová vrstva vyčistí až v letech 2060 až 2080. „Dokonce i tehdy by zde mohla být ještě malá díra,“ přiznává další autorka studie Anne R. Douglassová.

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744