Převratný objev. Vědci vyvíjejí počítačový program, který odhalí rakovinu dříve a bezbolestně | info.cz

Články odjinud

Vědci z Kalifornské univerzity pracují na vývoji počítačového programu, který má umožnit identifikovat a lokalizovat rakovinu, aniž by pacienti museli podstupovat biopsii. Program CancerLocator má navíc odhalit zhoubnou nemoc ještě před tím, než kvůli bolesti nebo únavě pacienti navštíví ordinaci lékaře. Díky brzkému odhalení nemoci by se tak šance na její překonání výrazně zvyšují.

Program CancerLocator, na kterém pracují vědci z Kalifornské univerzity, má odhalit DNA nádoru ze vzorku krve pacienta a přesně lokalizovat, kde se nádor nachází. Vědci z Kalifornské univerzity už zveřejnili výsledky první studie a závěry jsou ohromující. V 80 procentech případů byla úspěšně diagnostikována rakovina jater, plic a prsu.

Vědci jsou ze závěrů studie nadšení a doufají, že by program mohl být využíván jako součást pravidelných lékařských prohlídek. Rakovina by tak mohla být odhalena včas a bez invazivní biopsie.

Program funguje na základě analýzy DNA, která unikne při zániku buněk. Vědci metodu přirovnávají ke vzkazu v láhvi. „Buňka bez DNA nacházející se v krvi nám může říct tajemství o každé buňce nebo orgánu, ze kterého pochází,“ říká profesorka patologie na Kalifornské univerzitě v Los Angeles a jedna z autorů studie Jasmin Čuová.

Odborníci z Kalifornie zároveň stáhli data dostupná v databázi Cancer Genome Atlas, která pomohla naučit CancerLocator rozpoznat normální vzorky od těch, které měly znaky nádorového onemocnění. Tento počítačový algoritmus může být obzvlášť výhodný hlavně v případech, kdy je nádorových DNA v krvi málo, což je obvyklé zejména v raných fázích rakoviny.

Kromě detekce a lokalizace nádoru bude program užitečný také pro personalizovanou léčbu pacienta nebo pro sledování účinnosti léků. U vyléčených pacientů program zároveň pomůže v rané fázi odhalit, že se rakovina vrací.

Už dnes existuje metoda detekce rakoviny na základě těchto volně plovoucích nádorových buněk, která ale probíhá na základě analýzy vzorku stolice. Odhalit zhoubnou nemoc na základě analýzy krve je zatím ojedinělé.

Přejít na homepageVíce z kategorie