Články odjinud

Reportáž INFO.CZ: V centrech Amazonu už regály se zbožím samy jezdí za zaměstnanci

Reportáž INFO.CZ: V centrech Amazonu už regály se zbožím samy jezdí za zaměstnanci

Najít fotografii, na které se zakladatel a vlastník internetového prodejce Amazon neusmívá, je téměř nemožné. Není divu. Za poslední tři měsíce loňského roku vydělalo jeho rodinné zlato poprvé přes miliardu dolarů, zkraje letoška Amazon tento výsledek zopakoval. Tržní kapitalizace firmy roste exponenciálním tempem a podle všeho už brzy Amazon na pozici nejhodnotnější společnosti předstihne další technologický gigant Apple. Jedním z důvodů, proč se Bezosově firmě tak daří, je i jeho sázka na automatizaci provozu. Konkrétně na sto tisíc malých oranžových robotů. A tak zatímco pro mnoho firem je termín Průmysl 4.0 mantrou zítřků, v Amazonu si jeho principy osvojili před lety. 

Stojím u regálu se zbožím v logistickém centru Amazonu ve Štětíně. Právě v polském přístavním městě se totiž nachází jeden z nejmodernějších distribučních hubů americké firmy; jde o jeho poslední, osmou generaci. Mým úkolem je najít pět kusů různého zboží, které si zákazník objednal a dát je do krabice, kterou odešlu na expedici. Z regálu vytahuji boty a kartáček na zuby, pak ledabylým gestem posílám regál pryč. Hned přijíždí další, s posledními třemi kusy požadovaného zboží.

1080p 720p 360p
Roboti v distribučním centru Amazonu

Mám pocit, že chvíle, kdy hora přišla k Mohamedovi, přijela spolu s novým regálem. Ve skutečnosti je pod zářivě žlutou policí napěchovanou různým zbožím umístěný malý oranžový robot, který mi potřebné zboží přiváží díky šikovnému navigačnímu systému QR kódů umístěných na podlaze.

Sázka na rychlost

„Prioritou našich zákazníků je co nejrychlejší dodání,“ vysvětluje mi po odeslání krabice Michal Šmíd, ředitel „sousedního“ distribučního centra Amazonu v polské Vratislavi. „Roboti nám v tom pomáhají. Namísto toho, aby zaměstnanec musel k regálu přijít a hledat, kde se požadované zboží nachází, robot mu je přiveze. Je to rychlejší, a lidem odpadá repetitivní práce. Roboti jsou tu s našimi lidskými zaměstnanci v perfektní symbióze.“

V obří symbióze, měl by dodat. Amazon má dnes asi 560 tisíc zaměstnanců a více než sto tisíc oranžových robotů. Ty sice zatím nejsou ve všech distribučních centrech – v české Dobrovízi je například nenajdeme – ale ukazují na jasný trend. Nově otevíraná centra se bez nich již neobejdou. V Evropě má nyní americký prodejce více než 40 hubů, robotizovaných jich je něco přes čtvrtinu. Celosvětově je podíl robotizovaných center ještě nižší, prozatím dosahuje necelých 18 procent.

Sázka na chytré roboty začala v Amazonu před šesti lety. Tehdy firma za 775 milionů dolarů koupila robotického výrobce Kiva a ještě týž rok ve Spojených státech otevřela první robotizované centrum. Kolik peněz firma do vývoje svých automatizovaných systémů od té doby investovala, není zřejmé, Amazon však tvrdí, že se mu jeho investice vyplatila.

„Roboti pro nás mají mnoho přínosů,“ vysvětluje Šmíd. „Například šetří čas. Dříve od přijetí objednávky po její expedici uplynuly hodiny, nyní jsme se dostali na několik minut.“ Kratší čas expedice znamená větší objem doručeného zboží, vyšší tržby i rostoucí zisk. Roboti šetří i místo ve skladu, protože už nejsou zapotřebí uličky, kterými by zaměstnanci procházeli. „Díky tomu dostaneme do distribučního centra o polovinu více zboží.“

„Roboti jsou ale také stále levnější, umí pracovat 24 hodin denně, nejsou sdružení v odborech a jsou neuvěřitelně výkonní,“ dodává lakonicky Pavel Kysilka, bývalý guvernér České národní banky a ředitel společnosti 6D Academy, který se na trendy průmyslu 4.0 v posledních letech zaměřuje.

Obří symbióza

Že by roboti „kradli“ lidem práci, však Amazon jednoznačně odmítá. „Roboti u nás dělají tu část práce, kterou lze jednoduše automatizovat,“ vysvětluje tiskový mluvčí české odnože firmy Ctibor Jappel. „S tím připravováním o práci je to ale právě naopak, od roku 2012, kdy jsme globálně roboty zařadili do provozů, přibylo v centrech Amazonu přes 400 tisíc nových zaměstnanců a mezi nimi stovky inženýrů a softwarových expertů, kteří se věnují robotizovaných pracovištím. Například v Evropě očekáváme kolem 8 000 nových pracovních míst, přímo souvisejících s těmito distribučními centry.“ Nutno dodat, že firma od té doby vyrostla osminásobně. Zatímco před šesti lety trh firmu ocenil na 100 miliard dolarů, dnes je její valuace k osmi stům miliardám.

Amazon ale plánuje dál zrychlovat. Počítá se zavedením dronů, které by zákazníkům jejich zboží doručovaly vzduchem. Logika je stejná, jako u oranžových podregálových robotů: kratší doba dodání, spokojenější zákazník, rostoucí tržby. V současné době se tento systém vyvíjí v Rakousku, Velké Británii a v Izraeli, na otázku zavedení do ostrého provozu ale firma zatím krčí rameny.

„Je to revoluční myšlenka, ale je stále ve stadiu testování,“ říká o doručovací metodě nazvané Prime Air Šmíd. „Myslím, že technologicky jsme velmi daleko, ale kdy budeme běžně zákazníkům doručovat jejich věci pomocí dronů, nedokážu odhadnout.“

Mezi problémy, se kterými se doručovací drony Amazonu při testech zatím musejí vyrovnávat, patří špatné počasí a státní regulace. „Když byla mlha, déšť nebo tma, máme problémy,“ přiznává Šmíd.

Drony, které budou v Česku doručovat zásilky půl hodiny od objednávky, nejspíš nejsou proto otázkou příštích několika měsíců. Na druhé straně, na to že to budou příliš vzdálené roky, bych si také nevsadil.

720p 360p
PROC - Roboti

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud