Reportáž INFO.CZ: V centrech Amazonu už regály se zbožím samy jezdí za zaměstnanci

Najít fotografii, na které se zakladatel a vlastník internetového prodejce Amazon neusmívá, je téměř nemožné. Není divu. Za poslední tři měsíce loňského roku vydělalo jeho rodinné zlato poprvé přes miliardu dolarů, zkraje letoška Amazon tento výsledek zopakoval. Tržní kapitalizace firmy roste exponenciálním tempem a podle všeho už brzy Amazon na pozici nejhodnotnější společnosti předstihne další technologický gigant Apple. Jedním z důvodů, proč se Bezosově firmě tak daří, je i jeho sázka na automatizaci provozu. Konkrétně na sto tisíc malých oranžových robotů. A tak zatímco pro mnoho firem je termín Průmysl 4.0 mantrou zítřků, v Amazonu si jeho principy osvojili před lety. 

Stojím u regálu se zbožím v logistickém centru Amazonu ve Štětíně. Právě v polském přístavním městě se totiž nachází jeden z nejmodernějších distribučních hubů americké firmy; jde o jeho poslední, osmou generaci. Mým úkolem je najít pět kusů různého zboží, které si zákazník objednal a dát je do krabice, kterou odešlu na expedici. Z regálu vytahuji boty a kartáček na zuby, pak ledabylým gestem posílám regál pryč. Hned přijíždí další, s posledními třemi kusy požadovaného zboží.

5046817:article:true:true:true

Mám pocit, že chvíle, kdy hora přišla k Mohamedovi, přijela spolu s novým regálem. Ve skutečnosti je pod zářivě žlutou policí napěchovanou různým zbožím umístěný malý oranžový robot, který mi potřebné zboží přiváží díky šikovnému navigačnímu systému QR kódů umístěných na podlaze.

Sázka na rychlost

„Prioritou našich zákazníků je co nejrychlejší dodání,“ vysvětluje mi po odeslání krabice Michal Šmíd, ředitel „sousedního“ distribučního centra Amazonu v polské Vratislavi. „Roboti nám v tom pomáhají. Namísto toho, aby zaměstnanec musel k regálu přijít a hledat, kde se požadované zboží nachází, robot mu je přiveze. Je to rychlejší, a lidem odpadá repetitivní práce. Roboti jsou tu s našimi lidskými zaměstnanci v perfektní symbióze.“

V obří symbióze, měl by dodat. Amazon má dnes asi 560 tisíc zaměstnanců a více než sto tisíc oranžových robotů. Ty sice zatím nejsou ve všech distribučních centrech – v české Dobrovízi je například nenajdeme – ale ukazují na jasný trend. Nově otevíraná centra se bez nich již neobejdou. V Evropě má nyní americký prodejce více než 40 hubů, robotizovaných jich je něco přes čtvrtinu. Celosvětově je podíl robotizovaných center ještě nižší, prozatím dosahuje necelých 18 procent.

Sázka na chytré roboty začala v Amazonu před šesti lety. Tehdy firma za 775 milionů dolarů koupila robotického výrobce Kiva a ještě týž rok ve Spojených státech otevřela první robotizované centrum. Kolik peněz firma do vývoje svých automatizovaných systémů od té doby investovala, není zřejmé, Amazon však tvrdí, že se mu jeho investice vyplatila.

sinfin.digital