Švédský experiment dohnaný do krajnosti: místo polední pauzy povinně hodina sportu

ČTK

lup

V mnoha západních zemích není ničím překvapivým, když zaměstnanci o polední přestávce stráví hodinu v bazénu. Ve Švédsku však zaměstnavatelé přivedli tuto praxi do extrému a pracovníci musejí povinně sportovat. To je i případ státního vodárenského podniku Kalmar Vatten nebo oděvní značky Björn Borg, kterou založil bývalý slavný tenista. Každý pátek opouštějí zaměstnanci stockholmské sídlo firmy a odcházejí do sportovního centra.

Není možné se tomu vyhnout, už dva roky je jedna hodina sportu týdně povinná. Nařídil to generální ředitel Henrik Bunge, čtyřicátník s postavou zápasníka.

"Jestliže někdo nechce dělat sport a nechce se začlenit do kultury podniku, odchází," řekl Bunge agentuře AFP. Zatím ale podle něj kvůli hodině povinného sportu nikdo neodešel. Cílem tohoto sportování je zvýšit produktivitu a rentabilitu.

V roce 2014 studie Stockholmské univerzity ukázala, že tělesný pohyb během pracovního dne má výhody pro zaměstnance, který je tak zdatnější a soustředěnější, i pro zaměstnavatele: o 22 procent klesá absence v práci. To je nezanedbatelné v zemi, kde je nepřítomnost v zaměstnání kvůli nemoci dvakrát vyšší, než je evropský průměr.

S růžovými tvářemi a s úsměvem na rtech se šedesátka zaměstnanců, kteří dnes měli cvičení jógy, vrací zjevně spokojena do šatny. "Většina z nás si myslí, že to je opravdu dobré zpestření pracovního týdne," říká Cecilie Nissborgová.

Švédové jsou prodchnuti luteránskou kulturou, která zdůrazňuje askezi, úsilí a tělesné cvičení. "Myslíme si, že jsme ve formě, silní a šťastní, když se hodně pohybujeme v přírodě," poznamenal Carl Cedeström, ekonom ze Stockholmské univerzity a autor publikace Syndrom spokojenosti.

Švédové se pyšní tím, že jsou nejvíce sportovní národ starého kontinentu. Jednou týdně podle Eurobarometru sportuje 70 procent Švédů, a 51 procent dokonce dvakrát až třikrát do týdne.

Každý Švéd musí být zdatný: jde o imperativ pocházející z 30. let minulého století, kdy vzkvétal kult mládí, síly a "sociální hygieny". Je to rovněž povinnost vůči zaměstnavateli, dodává vědec.

sinfin.digital