Tajemný mimozemský objekt zamotal vědcům hlavu. Těleso Oumuamua z jiné galaxie chrání organický povrch

Otázek okolo Oumuamuy přibývá. Zatímco tajemný objekt z jiné galaxie proplouvá naším solárním systémem, vědci se přou, zda se jedná o asteroid, kometu, nebo dokonce o vesmírnou loď mimozemské civilizace. Zatím však přišli na to, že tajemný objekt chrání organická vrstva, která mu poskytuje ochranu před hvězdným zářením, uvedl britský The Independent.

O tajemném objektu Oumuamua se toho zatím ví poměrně málo. Není jasné, odkud objekt pochází, z čeho se skládá, ani kam míří. Vědci jsou nicméně nyní přesvědčení, že celý objekt chrání štít, který je tvořený organickými látkami a který poskytuje ochranu jeho zmrzlému jádru před spalujícím žárem hvězd.

Astronomové předpokládali, že až se takovýto objekt pocházející z jiné galaxie v našem solárním systému objeví, bude se chovat podobně jako „naše“ komety. Ty jsou tvořené z ledu, který zanechává jasně patrnou stopu ve chvíli, kdy objekt prolétá kolem horkých hvězd. Nicméně Oumuamua žádnou takovouto stopu nezanechává.

Vědci se proto shodují na tom, že ačkoliv je jádro pozoruhodného objektu tvořené ledem, jak se očekávalo, tak jej před okolím chrání organický plášť. „Naše studie naznačuje, že tento objekt může být tvořen ledem, ovšem nejsme schopni tento led detekovat proto, že objekt byl miliony či miliardy let vystaven radiaci,“ tvrdí Alan Fitzimmons z belfastské univerzity.

Tým vědců nicméně Oumuamuu i přesto prozkoumal pomocí spektroskopie, která dokáže určit povrch materiálu podle vlnové délky světla, které se od něj odráží. „To, co jsme viděli, nebyly signatury kamenů, které obvykle vidíme na Zemi, nebo dokonce v hlavním pásu asteroidů. Odraz světla vypadal červeně, nicméně když jste jej pozorovali v infračerveném světle, tak zešednul. To je sice běžné u objektů našeho solárního systému, které tvoří led, nicméně my jsme žádný led na povrchu neviděli,“ dodal Fitzimmons.

„Když jsme uvažovali, proč to tak je, tak jsme si uvědomili, že podle predikcí ledové objekty, které jsou dlouho vystavené mezihvězdnému prostoru, si přirozeně formují kolem svého povrchu silnou krustu. Když jsme zadali data do počítače, tak nám vyšlo, že tato krusta by měla ochránit led uvnitř tělesa, aby nezměnil formu,“ uvedl Alan Fitzimmons pro server Independent.

Prezidentské volby 2018 se blíží. Komplexní zpravodajství můžete sledovat zde>>>

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>