Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V tomto obchodě musíte donaha: Nakoupíte jen za svá soukromá tajemství

V tomto obchodě musíte donaha: Nakoupíte jen za svá soukromá tajemství

V Londýně se odvážlivcům na omezenou dobu otevřel nový obchod. A je rozhodně dobré si jeho návštěvu pořádně dopředu promyslet. Nabízí hrníčky, trika a grafiky, ale s penězi nepochodíte. Kýžené zboží bude vaše, jen když se vzdáte soukromých dat ve svém telefonu.

Každé kliknutí na síti po nás zanechá nesmazatelnou stopu. Ačkoli se lajky na facebooku nebo hledání skrze google můžou zdát nevinnou rutinou, jsou ve skutečnosti cenným obchodním artiklem. Firmy to vědí a vaše digitální chutě se proto snaží co nejvěrněji zaznamenat s cílem prodat vám ještě víc skrze dobře cílenou reklamu.

Na cenu vašeho soukromí se teď rozhodl upozornit londýnský Data Dollar Store. Radikální koncept, za kterým stojí bezpečnostní firma Kaspersky Lab a umělec Ben Eine, vás donutí dobře zvážit své priority.

V nabídce jsou hrníčky, trička i plakáty. A ceny? Následující:

  • Hrnek získáte, pokud společnosti Kaspersky poskytnete tři fotografie nebo screenshoty vaší konverzace v některé z aplikací, přes mail nebo SMS.
  • Princip pro získání trička je obdobný, ovšem vaše ruce budou svázané – žádné svévolné vybírání neškodných snímků. Odevzdat musíte tři poslední fotografie nebo zprávy.
  • Originální plakát si žádá nejvyšší oběti. Odevzdáváte mobil a jste vystaveni na milost obsluze, která projde váš mobil a výběr provede za vás.

„Je cítit směsice nadšení a nervozity,“ referuje o své zkušenosti redaktor serveru Engadget, který zakrátko proces vyzkouší na vlastní kůži. „Někteří jsou zaskočení a narychlo projíždí mobil a kontrolují, zda je v něm něco, z čeho by měli ostudu. Jiní jsou nad věcí – pravidla zjevně znají dopředu a své mobily náležitě připravili,“ popisuje. Sám na poslední chvíli couvne a namísto plakátu se spokojí s hrnečkem. Přesto mu ze sdílení vlastního soukromí není zrovna veselo.

„Tyhle předměty obyčejně rozdáváme zadarmo,“ popisuje spoluautor konceptu Eine. Dodává, že jde hlavně o jeden velký experiment. „Chci, aby lidi zneklidňovalo, co za informace tu o sobě poskytnou. A aby si pak uvědomili, že to dělají bez přestávky každý den“ shrnuje umělec smysl celého projektu.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1