Ve vesmíru jsou tisíce obyvatelných planet, některé mohou být lepší než Země

Astronomové objevili desítky potenciálně obyvatelných planet mimo naší sluneční soustavu. Kromě šance na poznání mimozemského života to odkrývá možnost pro lidi obývat i jiné kouty vesmíru než jen Zemi. Vědci takové planety nazývají Superzemě.

Superzemě přitom mohou být nejběžnější součástí galaxie. Keplerův teleskop objevil od roku 2009 zhruba 4 tisíce exoplanet, hned 30 procent z nich jsou Superzemě. A několik procent Superzemí obíhá kolem hostitelské hvězdy.

Astronomové stále sbírají detailní informace a zkoumají, jak by život na planetách mohl vypadat. Je také otázkou, čím jsou planety tvořeny. Některé jsou totiž až dvojnásobný poloměr než Země. Ty by mohly být převážně z vodíku a helia, což by nebylo slučitelné s životem.

Jsou ale i optimističtější zjištění. Superzemě Kepler 20b je takřka dvojnásobná než Země. Gravitace na ní je až třikrát silnější, což znamená, že planeta může udržet více molekul vzduchu a zformovat silnější atmosféru, která ji ochrání před škodlivým zářením. Právě silnější gravitace je důvodem, proč by Superzemě mohly být podle vědců dokonce lepším místem pro život než naše současná planeta.

Problémem Keplera 20b je úniková rychlost, která je ve srovnání se zemí více než dvojnásobná. To je komplikací pro rakety, jež by se na ni případně snažily doletět. Potřebovaly by buď podstatně více paliva než například při cestě na Měsíc, nebo by musely nést výrazně menší zátěž.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.