Ve vesmíru jsou tisíce obyvatelných planet, některé mohou být lepší než Země | info.cz

Články odjinud

Ve vesmíru jsou tisíce obyvatelných planet, některé mohou být lepší než Země

Astronomové objevili desítky potenciálně obyvatelných planet mimo naší sluneční soustavu. Kromě šance na poznání mimozemského života to odkrývá možnost pro lidi obývat i jiné kouty vesmíru než jen Zemi. Vědci takové planety nazývají Superzemě.

Superzemě přitom mohou být nejběžnější součástí galaxie. Keplerův teleskop objevil od roku 2009 zhruba 4 tisíce exoplanet, hned 30 procent z nich jsou Superzemě. A několik procent Superzemí obíhá kolem hostitelské hvězdy.

Astronomové stále sbírají detailní informace a zkoumají, jak by život na planetách mohl vypadat. Je také otázkou, čím jsou planety tvořeny. Některé jsou totiž až dvojnásobný poloměr než Země. Ty by mohly být převážně z vodíku a helia, což by nebylo slučitelné s životem.

Jsou ale i optimističtější zjištění. Superzemě Kepler 20b je takřka dvojnásobná než Země. Gravitace na ní je až třikrát silnější, což znamená, že planeta může udržet více molekul vzduchu a zformovat silnější atmosféru, která ji ochrání před škodlivým zářením. Právě silnější gravitace je důvodem, proč by Superzemě mohly být podle vědců dokonce lepším místem pro život než naše současná planeta.

Problémem Keplera 20b je úniková rychlost, která je ve srovnání se zemí více než dvojnásobná. To je komplikací pro rakety, jež by se na ni případně snažily doletět. Potřebovaly by buď podstatně více paliva než například při cestě na Měsíc, nebo by musely nést výrazně menší zátěž.

Přejít na homepageVíce z kategorie

Hra o trůny (Game of Thrones)

Redakce INFO.CZ pro své čtenáře připravila tematický speciál k poslední řadě seriálu Hra o trůny (Game of Thrones). Zájemci si budou moci před osmou sérií postupně připomenout postavy i dosavadní odvysílané epizody a dozví se o všech nových trailerech a spoilerech, které vyjdou najevo. Premiéra osmé řady se uskuteční 14. dubna 2019 (v Česku 15. dubna ve 3 hodiny ráno).

O seriálu Postavy Rody Shrnutí epizod Herci Knihy Mapa Titulky Trailer Stolní hry Jak to dopadne? Fotografie z 8. série Cestujte po stopách Hry o trůny