Vědci objevili dosud nejvzdálenější planetu. Je milionkrát jasnější než Slunce | info.cz

Články odjinud

Vědci objevili dosud nejvzdálenější planetu. Je milionkrát jasnější než Slunce

Američtí vědci ohlásili objev dosud nejvzdálenější hvězdy, kterou je modrý veleobr vzdálený 9,3 miliardy světelných let od Země. Hvězda, která dostala od svých objevitelů jméno Icarus, se nachází přinejmenším stokrát dál než jiné dosud známé nejvzdálenější hvězdy, napsala v noci na dnešek agentura Reuters.

Icarus se nachází ve vzdálené spirálové galaxii. Astronomové sice objevili vícero galaxií, které jsou vzdálenější, ale jejich hvězdy nebyly rozpoznány. Do rekordu, který nyní Icarus drží, nejsou podle Reuters rovněž započítány výbuchy supernov, které značí zánik hvězd.

Modří veleobři patří k nejžhavějším a nejjasnějším hvězdám ve vesmíru, jsou také poměrně vzácní. Nový objev je asi milionkrát jasnější než naše Slunce a má zhruba dvakrát takovou teplotu.

Hvězdu, jejíž oficiální jméno je MACS J1149+2223 Lensed Star-1, vědci našli díky Hubbleovu vesmírnému teleskopu. Vzhledem ke vzdálenosti modrého veleobra od Země přirovnávají jeho studium objevitelé k oknu do minulosti. Hvězda je totiž nyní ze Země pozorovatelná ve stavu, kdy byl vesmír asi o dvě třetiny mladší. Stáří kosmu se odhaduje na 13,8 miliardy let.

Přejít na homepageVíce z kategorie

Hra o trůny (Game of Thrones)

Redakce INFO.CZ pro své čtenáře připravila tematický speciál k poslední řadě seriálu Hra o trůny (Game of Thrones). Zájemci si budou moci před osmou sérií postupně připomenout postavy i dosavadní odvysílané epizody a dozví se o všech nových trailerech a spoilerech, které vyjdou najevo. Premiéra osmé řady se uskuteční 14. dubna 2019 (v Česku 15. dubna ve 3 hodiny ráno).

O seriálu Postavy Rody Shrnutí epizod Herci Knihy Mapa Titulky Trailer Stolní hry Jak to dopadne? Fotografie z 8. série Cestujte po stopách Hry o trůny