Vědci vyvinuli superúčinná antibiotika. Porazí i tu nejnebezpečnější bakterii na světě

Američtí vědci vytvořili životně důležité antibiotikum, které je zřejmě tisíckrát účinnější než léky používané dnes. Nová verze antibiotik zvaných vancomycin bojuje proti nebezpečným bakteriím třemi různými způsoby. Pravděpodobnost, že se bakterii podaří „útoku“ antibiotik vyhnout, je proto minimální. Nové léčivo, které by chtěli vědci uvést na trh do pěti let, by mohlo být klíčovým nástrojem v boji proti bakterii, kterou Světová zdravotnická organizace (WHO) zařadila na seznam světově nejnebezpečnějších bakterií odolných vůči antibiotikům, které lékaři používají dnes. Informovala o tom BBC.

Vědci z Scripps Research Institut, kteří na nové verzi antibiotik pracovali, vkládají do nového objevu velká očekávání. Odborníci totiž dlouhodobě varují, že se lidstvo ocitá na vrcholu „post-antibiotické éry“, kdy se některé infekce mohou stát neléčitelnými.

Jedna z těžko léčitelných infekcí, která lékaře po celém světě znepokojuje, jsou takzvané enterokoky často nazývané také jako VRE, které jsou vůči dnes používanému vankomycinu rezistentní. Pokud jimi člověk onemocní, dochází ke vzniku nebezpečných ran po těle a k infekci krevního oběhu. WHO je proto zařadilo na seznam lékům odolných bakterií, které představují největší hrozbu pro lidské zdraví.

Enterokoky sice dokážou zahubit některé druhy antibiotik, 60 let starý vankomycin je ale vůči nim bezmocný. Tým vědců se proto rozhodl zjistit, zda dokážou vankomycin obnovit a byl zase schopný nebezpečné bakterie zabíjet. Udělali strategické úpravy molekulární struktury tohoto starého léku tak, aby zasáhli bakterie v jejich nejcitlivějším místě – buněčné stěně. Důležité jsou hlavně tři změny, které novému léku zajistí odolnost a trvanlivost.

„Provedli jsme jednu změnu molekuly vankomycinu, která překonává to, co způsobuje jeho současnou rezistenci. Pak jsme přidali dvě malé změny, které jsme zabudovali do molekuly – dva další způsoby, díky kterým může zabíjet bakterie. Antibiotikum tak má tři různé ‚mechanismy‘, kterými zabíjí bakterie. Je proto velmi obtížné, aby se odolnost vůči takovému antibiotiku objevila,“ říká vedoucí výzkumný pracovník Dále Boger, podle kterého jde o molekulu, která je speciálně navržená tak, aby problému odolnosti bakterií zabránila.

Modifikovaný léčebný přípravek vědci použili na několika příkladech VRE a všechny byl při pokusech v laboratoři schopný porazit. Byl účinný, i když ho vědci vystavili na pospas bakterii 50krát za sebou. Důvodem je právě trojitý mechanismus. I kdyby totiž bakterie „našly řešení jednoho z nich, organismus by byl stejně zabit dalšími dvěma“ mechanismy, tvrdí Boger.

Tým vědců doufá, že nové antibiotikum začne být aplikováno lidem do pěti let. Předtím se ale musí podrobit ještě testům na zvířatech a následně i na lidech.

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>