Vědci z NASA objevili přes dvě stě nových planet. Na deseti z nich by mohl existovat život

Počet známých planet vně naší solární soustavy se nově vyhoupnul přes čtyři tisíce. Vědci z NASA totiž na obloze nyní objevili 219 nových objektů. Z toho minimálně deset z nich splňuje předpoklady pro život. Lidstvu se tak otevírají další hypotetické možnosti, kam se přemístit, až Země nebude stačit.

Výzkumníci objevili v těchto dnech dle listu The Independent více než dvě stovky nových planet, které se nacházejí za hranicemi sluneční soustavy. Z toho deset z nich splňuje teoreticky podmínky pro život. Nejsou ani příliš blízko, ani příliš daleko od horkých hvězd, takže by na nich mohla existovat voda. Právě přítomnost vody je jedním z hlavních faktorů, podle kterého se dá určit, zda by v místě mohl existovat život.

Počet objevených planet mimo náš solární systém nyní překonal hranici čtyř tisíc. To je celkový počet těles, která výzkumníci zatím za použití Keplerova vesmírného teleskopu objevili. Padesát z nich se velikostně podobá Zemi a na více než polovině z nich by teoreticky mohl existovat život.

Keplerův teleskop pomáhá vědcům mapovat oblohu. Experti navíc věří, že pozorováním i neobyvatelných planet se dá vypozorovat určitá pravidelnost v rozmístění a pro vědce tak může být snazší objevovat nové světy, kde by mohla existovat nějaká forma života.

Nacházení nových „Zemí“ je navíc například podle vědce Stephena Hawkinga nutností. Ve svém nedávném prohlášení totiž uvedl, že Modré planetě zbývá asi posledních 100 let, kdy ji budou moci lidé obývat. Planetu podle vědce totiž totálně zničilo globální oteplování a je proto nutné začít kolonizovat nové světy ve vesmíru.

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz.

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>