Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Vedení United Airlines se omluvilo za surové vyvedení cestujícího, aerolinky jsou terčem posměchu

1080p720p480p360p240p

Video, na kterém americká letecká společnost United Airlines surově vyvádí „dobrovolníka“ z paluby letadla, vyvolalo zděšení. Na omluvu si pasažér musel počkat dva dny. Ředitel společnosti Oscar Monuz dnes v prohlášení napsal, že je „děním v letadle stále zděšený." Incident chce nechat prošetřit. Video se však stalo také vděčnou předlohou pro celou řadu parodií a kromě lidí na sociálních sítích se jím baví se i američtí moderátoři a komici. 

Posádka přeplněného letadla na cestě z Chicaga do Louisville potřebovala několik sedadel pro zaměstnance společnosti, a vyzvala proto cestující, aby svá místa za finanční kompenzaci uvolnili, nikdo se ale nepřihlásil a začalo se losovat. Pasažéra asijského původu, na kterého los bohužel padl, pak násilím vytáhli ze sedačky a uličkou ho vyvlekli z letadla.

United Airlines si kvůli tomu vzal na paškál například moderátor Jimmy Kimmel ve své televizní show Monday night. Ironicky komentoval praktiky leteckých společností, které nemají problém z letadla vyhnat cestujícího s platnou letenkou a přebookovat mu let na jiný čas, aby získaly místa potřebná pro vlastní zaměstnance.

„Mimochodem tohle jsem nepochopil. Stokrát jsem byl na stadionu s 50 tisíci místy a nikdy neprodali sedadlo dvakrát. Ale z nějakého důvodu na tohle aerolinky zatím nepřišly,“ ironicky poznamenal. Právě tím, že jsou takové praktiky naprosto běžné, se United Airlines snaží bránit.

V pondělním pořadu Kimmel zároveň divákům pustil reklamní spot jako parodii na leteckou společnost. „Jsme United Airlines. Budete dělat, co řekneme, a vše bude bez problémů. Řekneme-li, že letíte, tak poletíte. Pokud ne, máte smůlu. Pokud budete dělat problémy, vytáhneme váš zadek z letadla,“ říká líbezným hlasem blonďatá letuška a reklamu končí sloganem: „United Airlines: f*ck you.“

Skandál se však hodí do krámu konkurenčním leteckým společnostem. Aerolinky Southwest využily příležitosti a představily nový slogan: „Bijeme naší konkurenci. Ne vás.“

Sociální sítě se baví také „cvičným videem“ pro zaměstnance United Airlines nebo obrázkem, na kterém jsou pasažéři vyhazováni za letu ven z letadla s komentářem: „Děkujeme, že jste letěli s United Airlines“.

A zatímco se sociální sítě baví, letecká společnost na skandál doplácí ve velkém. Za rámeček si United Airlines rozhodně nedají reakci Číny, kterou násilné vyvedení muže asijského původu rozčílilo do ruda. Obyvatelé této asijské velmoci, kde má video víc než 200 milionů zhlédnutí, se bouří, že jde o rasistický útok. Nahněvat si Čínu se však letecké společnosti rozhodně nevyplatilo – United Airlines totiž patří k největším americkým dopravcům, které zde působí. Mezitím se ukázalo, že cestující je původem z Vietnamu.

Netrvalo dlouho a video zachycující barbarské jednání letecké posádky vzalo za své. Akcie United Continentals, pod kterou United Airlines spadá, se tři čtvrtě hodiny po otevření newyorské burzy výrazně propadly – kurz ztrácel 3,9 procenta a tržní hodnota společnosti klesla o asi 800 milionů dolarů (asi 20 miliard korun).

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1