Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

VIDEO: Létajícím automobilem na kafe na Václavák? Žádná fikce, ale skutečnost

720p480p360p240p

Doby, kdy se snadno a rychle budeme moci dostat z místa A do místa B za pomoci vlastního dronu či létajícího automobilu, nejsou hudbou vzdálené budoucnosti, jak by se mohlo zdát. Pavel Březina z Přerova si se svým vírníkem zaletěl na kafe na pražské Václavské náměstí, a to vše legálně.

Airbus představil nedávno prototyp svého létajícího vozu, v Ženevě se takový způsob dopravy řešil na proslulém autosalonu a nizozemský výrobce PAL-V slibují nástup svého modelu Liberty v příštím roce. Mezitím v České republice vzlétl nadšenec Pavel Březina z Přerova s vírníkem Gyrodrive, aby si pochutnal na kávě přímo v centru metropole.

Splnil si tak sen, kterého se nemohl zbavit po dobu tří let, kdy přemýšlel, jak by něco podobného mohl realizovat. Se svým strojem vzbudil v hlavním městě pěkné pozdvižení a to přesto, že po přistání na okraji metropole do centra doputoval po silnici se zajištěnou vrtulí.

V průběhu spanilé jízdy Prahou se Pavel Březina se svým létajícím vozem dostal dokonce do hledáčku dopravní policie. Muži zákona nevěřili vlastním očím, když vírník viděli, po prohlídce předložených dokumentů ale museli uznat, že má dobrodruh veškerá povolení v pořádku a se svým modifikovaným vírníkem může využívat pozemní komunikace.

Gyrodrive je schopen ve vzduchu vyvinout rychlost 180 kilometrů za hodinu, na silnici si pak dokáže razit cestu vpřed nejvýše čtyřicítkou za pomoci nainstalovaného elektromotoru. Po splnění svého velkého přání už hledí Pavel Březina opět do budoucna vstříc dalším výzvám. Podle webu FlyingMag přemýšlí o tom, že by svým strojem vzal rodinu do Londýna.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1