Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Výbuchů vzteku v letadlech přibývá. Může za to alkohol i méně personálu

Výbuchů vzteku v letadlech přibývá. Může za to alkohol i méně personálu

Let z australského Sydney do San Franciska trvá třináct hodin a je jedním z nejdelších letů vůbec. Dostat na něj prostřední sedadlo je k vzteku. Asi jako v případě muže, který na místě uprostřed měl na lince letět na Nový rok. Jeho zuřivý amok vedl nakonec k mezipřistání v novozélandském Aucklandu, kde byl 42 letý Američan zadržen. Podobných záchvatů cestujících ale podle letového personálu přibývá, upozorňuje The Washington Post.

„Podmínky na palubě vedou k většímu potenciálu pro záchvat vzteku při letu,“ vysvětluje pro The Washington Post Sara Nelsonová, prezidentka mezinárodního sdružení letušek. Důvodem je podle ní hlavně těsné sezení, plnější letadla, konzumace alkoholu i méně letušek a lidského přístupu. Těsný kontakt množství lidí na jednom místě je navíc podle letušky vždy příležitostí pro konflikt.

Alkohol, drogy a méně lidskosti

Počet neukázněných pasažérů v letadlech vzrostl v roce 2015 o 14 procent oproti předchozímu roku. Podobných incidentů se předloni stalo skoro 11 tisíc, ukazují statistiky Mezinárodní asociace letecké dopravy, která sdružuje značnou část leteckých společností. U 23 procent případů záchvatu cestujícího hrál roli alkohol nebo drogy, v 11 procentech incidentů došlo dokonce na fyzickou agresi. Zpravidla pak v podobných situacích dochází ke slovním urážkám a nerespektování pokynů palubního personálu.

Nedávná studie přitom zjistila, že vliv na agresivní a vzteklé chování cestujících může mít i konstrukce letadla. Vědci z Harvardské univerzity přišli na to, že pouhá přítomnost první třídy v letadle může měnit chování pasažérů. Je-li v letounu i tato příplatková sekce, v ekonomické třídě to zvyšuje riziko záchvatu vzteku u cestujících skoro čtyřnásobně. Z výzkumu americké univerzity ovšem vyplynulo, že vztek v letadle postihuje i cestující právě v první třídě. Pravděpodobnost záchvatu zuřivosti se může také zvýšit tím, že cestující nižší třídy procházejí při nástupu do letadla od předních dveří první třídou.

Cestující nároční i frustrovaní

„Všichni víme, že žijeme v třídně rozdělené společnosti, ale nikde tomu nejsme tak blízko jako právě v letadle,“ řekla pro The Washington Post jedna z autorek studie Katherine DeCellesová.

Letuška Sara Nelsonová ale připomíná, že palubní personál je vyškolen podobné situace zvládat, případně má i kurzy sebeobrany. Varuje ale cestující, aby brali pokyny letušek a personálu během letu vážně. Hrozí jim totiž i obvinění z trestného činu či pokuta až 25 tisíc amerických dolarů.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744