Výbuchů vzteku v letadlech přibývá. Může za to alkohol i méně personálu

Info.cz

sta

Let z australského Sydney do San Franciska trvá třináct hodin a je jedním z nejdelších letů vůbec. Dostat na něj prostřední sedadlo je k vzteku. Asi jako v případě muže, který na místě uprostřed měl na lince letět na Nový rok. Jeho zuřivý amok vedl nakonec k mezipřistání v novozélandském Aucklandu, kde byl 42 letý Američan zadržen. Podobných záchvatů cestujících ale podle letového personálu přibývá, upozorňuje The Washington Post.

„Podmínky na palubě vedou k většímu potenciálu pro záchvat vzteku při letu,“ vysvětluje pro The Washington Post Sara Nelsonová, prezidentka mezinárodního sdružení letušek. Důvodem je podle ní hlavně těsné sezení, plnější letadla, konzumace alkoholu i méně letušek a lidského přístupu. Těsný kontakt množství lidí na jednom místě je navíc podle letušky vždy příležitostí pro konflikt.

Alkohol, drogy a méně lidskosti

Počet neukázněných pasažérů v letadlech vzrostl v roce 2015 o 14 procent oproti předchozímu roku. Podobných incidentů se předloni stalo skoro 11 tisíc, ukazují statistiky Mezinárodní asociace letecké dopravy, která sdružuje značnou část leteckých společností. U 23 procent případů záchvatu cestujícího hrál roli alkohol nebo drogy, v 11 procentech incidentů došlo dokonce na fyzickou agresi. Zpravidla pak v podobných situacích dochází ke slovním urážkám a nerespektování pokynů palubního personálu.

Nedávná studie přitom zjistila, že vliv na agresivní a vzteklé chování cestujících může mít i konstrukce letadla. Vědci z Harvardské univerzity přišli na to, že pouhá přítomnost první třídy v letadle může měnit chování pasažérů. Je-li v letounu i tato příplatková sekce, v ekonomické třídě to zvyšuje riziko záchvatu vzteku u cestujících skoro čtyřnásobně. Z výzkumu americké univerzity ovšem vyplynulo, že vztek v letadle postihuje i cestující právě v první třídě. Pravděpodobnost záchvatu zuřivosti se může také zvýšit tím, že cestující nižší třídy procházejí při nástupu do letadla od předních dveří první třídou.

sinfin.digital