Vyhledáváte rádi slevy? Pozor na závislost

Info.cz

Vidina ušetřených peněz mnohdy láká k nákupům zboží před záruční dobou. Odborníci ale připomínají, že stejně jako v jiných případech není složité vytvořit si závislost. Lidé potom podobné slevy aktivně vyhledávají a své zkušenosti dokonce sdílejí na diskuzních fórech. Fenoménu se ve svém článku věnuje také server BBC.

Kdo by nechtěl ušetřit pri nákupu běžného zboží v supermarketu? Není to ale bez rizika: občas podobná touha překročí meze a člověka pohltí. Například 37letý Londýňan Andy Webb nedokáže projít supermarketem, aniž by se nepodíval po slevách. Nezajímá ho zboží za akční cenu, ale žluté nálepky, které bývají na produktech s blížícím se datem spotřeby.

„Když je sekaná ze čtyř liber zlevněna na jednu, jsem mnohem více nadšený, než by dospělý muž měl být,“ říká Webb. Jednou se mu podařilo za pouhých sedm liber nakoupit jídlo, za které by předtím zaplatil více než čtyřikrát tolik. S „kořistí“, jak svůj nákup označil, se pochlubil na svém blogu.

„Mám problém,“ přiznává Andy. BBC dodává, že takovou závislost lze pochopit. Slevy ve Velké Británii začínají na několika pencích a končí až 90procentním snížením původní ceny. Podobně je tomu i v Česku. I když zjistit, kdy a kde levnější zboží před záruční lhůtou najít, je obtížnější než v případě běžných slev.

Tento typ slev se totiž nevyskytuje v letácích a není na něj reklama. Existují také mnohé online diskuse, které se zabývají tím, kde zlevněné zboží najít. Někteří zákazníci ve slevách dokonce nalezli pravidelnosti: „Žili jsme dvě minuty od obchodu a každý večer v půl osmé tam měli chleba za 10 pencí,“ píše Emma Drew, 28letá lovkyně slev z Cambridgeshire.

Katy Stevens z Essexu zase dodává, že nejlepší čas na bleskové slevy v jejích oblíbených obchodech je mezi pátou a sedmou hodinou večer. Ceny jdou dolů až o 90 procent.

A jak tedy supermarkety určují, které výrobky dostanou polep s nápisem „sleva“? Záleží na nabídce a poptávce. Supermarkety obvykle umisťují nejčerstvější jídlo na konec regálů a nejstarší na začátek.

Skener pak obchodníkům ukáže, kolik kusů zbylo a jak rychle se prodávají. Pokud to vypadá, že se zboží nestihne vyprodat, nabídne skener snížení ceny. Je tedy logické, že zájemci uspějí spíše večer, neboť teprve tehdy dokáže skener vyhodnotit, která potravina se neprodá.

Ředitel kvality řetězce Tesco v Británii dodává, že i když se jídlo neprodá ani po slevě, neznamená to, že skončí v popelnici. Obchod využívá aplikaci, která spolupracuje s místními charitami, jež jídlo převezmou.

sinfin.digital