Články odjinud

Zaoceánské lodě budou méně zatěžovat ovzduší. Škodliviny z paliva vypustí do oceánů

Zaoceánské lodě budou méně zatěžovat ovzduší. Škodliviny z paliva vypustí do oceánů

Zaoceánské lodě spotřebují spoustu paliva a tím pádem vyprodukují i spoustu škodlivých emisí. Nařízení, které mělo majitele flotil donutit přejít na "čistší" paliva, ale selhalo. Kvůli vynalézavosti přepravců, kteří odmítají investovat nemalé peníze do ekologičtějšího paliva, bude možná o něco kvalitnější vzduch, na druhé straně ale směs škodlivin bude ničit oceány.

Do roku 2020 musí podle nového nařízení Mezinárodní námořní organizace velké nákladní lodě rapidně snížit svůj podíl na znečišťování ovzduší. Zajistit to má přechod na paliva s nižším obsahem síry. Tento krok souvisí rostoucí obavou o veřejné zdraví, na které má lodní doprava nemalé účinky. Jen letos v souvislosti se znečištěním způsobeným námořní dopravou předčasně zemřelo na 400 tisíc lidí.

Přechod na čistější palivo se zdá být logickým kokem vpřed. Je tomu tak ale jen zdánlivě. Lidem, kteří trpí astmatem se sice možná časem uleví, se škodlivinami jako je síra nebo těžké kovy si ale bude muset poradit oceán.

Podle Guardianu totiž přepravci plánují nařízení obejít. Do svých lodí si tedy nainstalují takzvanou pračku. Díky tomu, že staré "špinavé palivo" přefiltrují přes pračku ještě před použitím, nařízení neporuší, odpad plný škodlivých látek ale nepozorovaně vypustí přímo do moře. Podle deníku by se jim nákup "pračky", která stojí 2 až 4 miliony dolarů, oproti nakupování dražšího paliva mohl vyplatit velmi brzy.

Existují i "pračky", které odpadní vodu uchovávají, většina lodí, které už toto zařízení mají, ale používá otevřenou smyčku. "Použití pračky způsobuje degradaci životního prostředí. Snižuje hodnoty Ph a zvyšuje teplotu," píše se ve studii Německé agentury pro životní prostředí. Obava z odpadní vody ale neděsí jen ekology, vypouštění těchto odpadů v přístavech už zakázalo několik států.

 

 

Články odjinud