Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zelené velikonoční pivo spustilo vášnivou debatu. Odpůrci chtějí mok bez zbytečné chemie

Zelené velikonoční pivo spustilo vášnivou debatu. Odpůrci chtějí mok bez zbytečné chemie

Mezi vyznavači zlatého moku propukly nebývalé vášně. Na Zelený čtvrtek se začalo v mnohých hospodách točit takzvané zelené pivo. Podle tradice se na Zelený čtvrtek jedí zelené potraviny, a pivovary toho využily po svém – uvařily pro tuto příležitost piva s příměsí, která způsobila zelenou barvu. Jenže se většinou jedná o čistou chemii. Některé pivovary se proti tomuto postupu chemickým barvením vymezily, a „na just“ nabízejí velikonoční speciály s „normální“ barvou.

„Dnes je zelený čtvrtek a k němu neodmyslitelně patří pivo. Zelené u nás však nenajdete. Zato pro vás máme poctivý polotmavý ležák bez barviv a konzervantů,“ píší na svém facebookovém profilu Znojemského městského pivovaru.

 Ke stejnému řešení se uchýlili i v severomoravském Krnově, přičemž jejich příspěvek v podstatě shrnuje podstatu věci. „Loni jsme na Velikonoce podlehli zelenému vábení a taky vařili zelené pivo. Ale použili jsme do něj jen přírodní zelené barvivo chlorofyl. Výsledkem bylo pivo spíše brčálové barvy a tak jsme si řekli: takhle už víckrát NE! Krásně zelenou barvu ve žlutém pivu jde udělat jen použitím umělého modrého barviva a do toho fakt nejdeme. Nebo si snad myslíte, že tu zelenou jde získat ze zeleného ječmene, bylin, kopřiv atd.? Zkuste si uvařit kopřivový čaj a sami uvidíte,“ vzkazují z pivovaru Nachmelená opice.

 I minipivovaru Husar v Koválovicích u Tištína na Olomoucku se proti chemii v pivu vymezil: „Zelené pivo nemáme!!! Nechceme přidávat chemii do piva, je nám to proti srsti. Proti chemii v pivu bojujeme tím, že máme pivo živé, nefiltrované a nepasterované,“ píší na svém Facebooku.

Celý článek si můžete přečíst na Reflex.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1