Život ve sluneční soustavě? Vědci díky dvacet let starým záznamům objevili vodu na měsíci Jupiteru

S průměrnou teplotou mínus 170 stupňů Celsia nepůsobí měsíc Jupiteru Europa jako příliš vhodné místo pro život. Zdání ovšem může klamat. Vědci z americké NASA totiž tvrdí, že tam našli tekoucí vodu. Předchozí domněnky astronomů teď potvrdil zachycený gejzír. Voda se totiž ukrývá pod silnou vrstvou ledu.

Své poznatky publikovali výzkumníci v časopise Natural Astronomy, kde zanalyzovali data sesbíraná sondou Galileo. Ta ukončila svou misi už v roce 2003, kdy havarovala v atmosféře Jupiteru. S vodním gejzírem se sonda setkala v roce 1997.

K opětovné analýze dvě desítky let starých záznamů přivedl vědce Hubbleův teleskop, který na Europě zachytil podobný jev. Data z Hubbleova vesmírného teleskopu vzhledem k tomu, že obíhá kolem Země, nebyla zcela průkazná. Vedla však k přezkoumání dat ze sondy Galileo, která už domněnku potvrdila.

Objev přítomnosti vodních par až 200 kilometrů nad povrchem vzdáleného vesmírného tělesa vědce vede k přesvědčení, že měsíc Europa mohou obývat živé organismy. Satelit planety Jupiter je podle nich dokonce jedním z nejpravděpodobnějších míst, kde by se život v naši sluneční soustavě mohl vyskytovat.

Autoři studie ovšem také dodávají, že stoprocentně přítomnost vodního gejzíru zatím potvrdil nemohou. Zkoumané jevy ale dávají tušit, že je to velmi pravděpodobné.

Definitivní potvrzení by přineslo až opětovné vyslání sondy k povrchu vesmírného tělesa. NASA přitom na takové sondě v současné době pracuje. Vyvíjí totiž kosmické plavidlo Europa Clipper, které by se k oběžné dráze Jupiteru mělo vydat nejpozději v roce 2025. Cílem mise bude v atmosféře měsíce nasbírat vzorky vody, jejichž analýza by mohla potvrdil přítomnost života na bakteriální úrovni.

Skupinka cizinců v centru Prahy brutálně napadla číšníka. Šli na něj v sedmi, je ve velmi vážném stavu

Pražští kriminalisté hledají skupinu sedmi mužů, zřejmě cizinců, kteří v sobotu večer napadli číšníka na zahrádce restaurace ve Vladislavově ulici. Muž skončil ve velmi vážném stavu na jednotce intenzivní péče a podstoupil operaci hlavy. Za těžké ublížení na zdraví a výtržnictví hrozí pachatelům v případě odsouzení až deset let vězení.

Na webu zveřejnili policisté fotografie všech sedmi podezřelých i video z napadení, které se odehrálo na náměstíčku u obchodního centra Quadrio. Záběry najdete na konci článku.

Číšník se dostal do konfliktu s hledanými poté, co je upozornil, že nemohou na zahrádce konzumovat donesený alkohol. "Skupina sedmi mužů zaútočila na personál restaurace, jednoho číšníka povalili na zem a tam ho začali mlátit pěstmi a kopat do něj. Když poškozený zůstal bezvládně ležet na zemi, tak podezřelí z místa utekli na tramvaj číslo 14 a odjeli směrem na Karlovo náměstí," popsal napadení mluvčí policie.

Kriminalisté na základě dosavadního vyšetřování předpokládají, že podezřelí jsou cizinci, kteří by mohli bydlet v hotelu, penzionu či jiném typu ubytování v Praze nebo okolí. "Proto prosíme především recepční a všechny jiné svědky, jestli muže viděli nebo vědí, kde by se mohli nacházet, ať kontaktují tísňovou linku 158," uvedl mluvčí.

4934827:article:true:true:true