Život ve sluneční soustavě? Vědci díky dvacet let starým záznamům objevili vodu na měsíci Jupiteru | info.cz

S průměrnou teplotou mínus 170 stupňů Celsia nepůsobí měsíc Jupiteru Europa jako příliš vhodné místo pro život. Zdání ovšem může klamat. Vědci z americké NASA totiž tvrdí, že tam našli tekoucí vodu. Předchozí domněnky astronomů teď potvrdil zachycený gejzír. Voda se totiž ukrývá pod silnou vrstvou ledu.

Své poznatky publikovali výzkumníci v časopise Natural Astronomy, kde zanalyzovali data sesbíraná sondou Galileo. Ta ukončila svou misi už v roce 2003, kdy havarovala v atmosféře Jupiteru. S vodním gejzírem se sonda setkala v roce 1997.

K opětovné analýze dvě desítky let starých záznamů přivedl vědce Hubbleův teleskop, který na Europě zachytil podobný jev. Data z Hubbleova vesmírného teleskopu vzhledem k tomu, že obíhá kolem Země, nebyla zcela průkazná. Vedla však k přezkoumání dat ze sondy Galileo, která už domněnku potvrdila.

Objev přítomnosti vodních par až 200 kilometrů nad povrchem vzdáleného vesmírného tělesa vědce vede k přesvědčení, že měsíc Europa mohou obývat živé organismy. Satelit planety Jupiter je podle nich dokonce jedním z nejpravděpodobnějších míst, kde by se život v naši sluneční soustavě mohl vyskytovat.

Autoři studie ovšem také dodávají, že stoprocentně přítomnost vodního gejzíru zatím potvrdil nemohou. Zkoumané jevy ale dávají tušit, že je to velmi pravděpodobné.

Definitivní potvrzení by přineslo až opětovné vyslání sondy k povrchu vesmírného tělesa. NASA přitom na takové sondě v současné době pracuje. Vyvíjí totiž kosmické plavidlo Europa Clipper, které by se k oběžné dráze Jupiteru mělo vydat nejpozději v roce 2025. Cílem mise bude v atmosféře měsíce nasbírat vzorky vody, jejichž analýza by mohla potvrdil přítomnost života na bakteriální úrovni.

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.