Mobil jako brutální okno do soukromí. Za tisíc dolarů o vás útočník zjistí všechny citlivé informace

Jde o základní pravidlo jakéhokoliv boje – pokud někoho vidím, on mě může vidět také. A to samé platí i v digitálním světě. Každá reklama, která se zobrazí na mobilním telefonu, ví o tom, komu se zobrazila mnoho osobních informací – a tyto informace přirozeně sdílí se svým zadavatelem. Tím ale nemusí být jenom velké obchodní korporace. Nová studie totiž zjistila, že ke zjištění polohy a dalších osobních informací konkrétních lidí za pomoci mobilní reklamy stačí jen omezený rozpočet jednoho tisíce dolarů. 

„Jsou to běžní lidé, a nikoliv jen neosobní obchodně motivované entity a reklamní agentury, kteří mohou využít ekosystému online reklamy k tomu, aby získali citlivé osobní informace specifických uživatelů – třeba svých známých, sousedů či lidí, kterým chtějí ublížit,“ tvrdí studie washingtonské univerzity, která se přiléhavě jmenuje Levné využití reklamy jako prostředku ke sledování. Ta bude prezentovaná během října v Dallasu na bezpečnostním workshopu, upozorňuje server Wired.

Výzkumníci ve své studii záměrně neuvedli některé některé detaily svého postupu, aby nedávali přesný návod lidem, kteří by toho chtěli zneužít. Princip sledování je nicméně takový, že zadavatel reklamy nadefinuje určitá kritéria lidí, kterým má být jejich reklama zobrazena – například v jakých aplikacích se má objevit, v jaké geografické lokaci či na jakých telefonech. Výzkumníci ale cílili svou reklamu i podle pohlaví, věku, či unikátního identifikačního znaku pro mobilní telefony – takzvaného MAID.

Výzkumníkům se poté z jejich účtu strhávala malá finanční částka vždy, když se cílovému uživateli jejich reklama zobrazila - zadavateli kromě stržené informace zobrazily i informace o místě a typu zařízení, na kterém byla reklama zobrazena. Podle toho pak byli vědci schopni odvodit pohyb svých cílů v průběhu celého dne – určit například, kde daný člověk bydlí či pracuje, kde se zastavuje na kávu, či jaké aplikace používá.

Američané se mstí za zatčení spolupracovníka, přestali vydávat víza Turkům

„Všechny tyto informace se nemusí zobrazovat jen velké korporaci, které jde o marketingové účely. Může toho využít i jedinec, jehož motivy jsou značně odlišné,“ říká výzkumník Paul Vines, který studii vedl. Vines dodal, že podle používaných aplikací lze například určit sexuální orientaci či náboženskou příslušnost majitele telefonu.

SDÍLET
sinfin.digital