V Londýně se odvážlivcům na omezenou dobu otevřel nový obchod. A je rozhodně dobré si jeho návštěvu pořádně dopředu promyslet. Nabízí hrníčky, trika a grafiky, ale s penězi nepochodíte. Kýžené zboží bude vaše, jen když se vzdáte soukromých dat ve svém telefonu.
Každé kliknutí na síti po nás zanechá nesmazatelnou stopu. Ačkoli se lajky na facebooku nebo hledání skrze google můžou zdát nevinnou rutinou, jsou ve skutečnosti cenným obchodním artiklem. Firmy to vědí a vaše digitální chutě se proto snaží co nejvěrněji zaznamenat s cílem prodat vám ještě víc skrze dobře cílenou reklamu.
Na cenu vašeho soukromí se teď rozhodl upozornit londýnský Data Dollar Store. Radikální koncept, za kterým stojí bezpečnostní firma Kaspersky Lab a umělec Ben Eine, vás donutí dobře zvážit své priority.
V nabídce jsou hrníčky, trička i plakáty. A ceny? Následující:
„Je cítit směsice nadšení a nervozity,“ referuje o své zkušenosti redaktor serveru Engadget, který zakrátko proces vyzkouší na vlastní kůži. „Někteří jsou zaskočení a narychlo projíždí mobil a kontrolují, zda je v něm něco, z čeho by měli ostudu. Jiní jsou nad věcí – pravidla zjevně znají dopředu a své mobily náležitě připravili,“ popisuje. Sám na poslední chvíli couvne a namísto plakátu se spokojí s hrnečkem. Přesto mu ze sdílení vlastního soukromí není zrovna veselo.
„Tyhle předměty obyčejně rozdáváme zadarmo,“ popisuje spoluautor konceptu Eine. Dodává, že jde hlavně o jeden velký experiment. „Chci, aby lidi zneklidňovalo, co za informace tu o sobě poskytnou. A aby si pak uvědomili, že to dělají bez přestávky každý den“ shrnuje umělec smysl celého projektu.