Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kanadské Rocky Mountains z jihu: Přes park Banff až k dobrodružné vyjížďce oblastí Kananaskis

Kanadské Rocky Mountains z jihu: Přes park Banff až k dobrodružné vyjížďce oblastí Kananaskis

Kanada byla dlouho mým snem jako cestovatele a fotografa. Vždy, když jsem viděl fotografie těch vysokých hor kolem tyrkysových jezer, jsem si říkal, že tam prostě musím. V roce 2015 se objevily poměrně levné letenky z Prahy do Vancouveru, tak nebylo na co čekat. Sehnal jsem partu lidí, zabalili stany a vyrazili na měsíc na západ.

Samotný let probíhal v pohodě, možná až na přestup v New Yorku, kam jsme dorazili se zpožděním a měli jsme co dělat, abychom stihli spoj. Po pár hodinách jsme ale již úspěšně přistáli ve Vancouveru, vyzvedli zarezervované auto a na nic nečekali a vyrazili na více než 1000 km dlouhou cestu do ráje milovníků přírody – Rocky Mountains neboli Canadian Rockies.

Po několikahodinové cestě už vjíždíme do národního parku, kupujeme povolenku u rangerů a pokračujeme do města Field, centra Yoho National Park. Tam zjišťujeme, jaké jsou trekkové možnosti a také se dozvídáme několik tipů ohledně medvědů a co dělat, když je potkáme.

Mnou vyhlídnutý výlet k Lake Ohara je bohužel ještě zavřený, tak na nic nečekáme a vyrážíme na náhradní vrchol Paget Peak. Už od začátku zjišťujeme, že to cestování je tu jiné než v Evropě. Mnohem menší koncentrace lidí, mohutnější hory, velkorysejší prostor a všude důraz na ochranu přírody. Tahle kombinace se nám velice zamlouvá.

Zavaleni pocitem blaha začínáme náš první trek a naplno vnímáme krásy místního parku. Sice máme trochu strach z potkání medvěda, ale nadšení z místní přírody tento pocit přebíjí. Po pár hodinách svižné chůze jsme na vrcholu, kde posvačíme, užijeme si výhledy a pomalu se vracíme, protože odpoledne chceme ještě stihnout procházku k Emerald lake.

Následující den vyrážíme k vodopádům po Mt. Vaux a ihned vyrážíme do Banff národního parku, který je z Rockies asi nejznámější. Samotný Banff je poměrně turistické město, takže se tam nehodláme dlouho zdržovat.  V místním infocentru nám doporučují kromě známých Lake Louise a Moraine Lake ještě cca 70km okružní trasu autem v Kananaskis oblasti. Jsme trochu nedůvěřiví, přece jen je to pouze vyjížďka autem a koukání se z okna, ale věříme, že ví, o čem mluví, a vyrážíme.

Zezačátku je to normální cesta už mimo Rockies, ale příroda je stále stejná. Po chvíli zahýbáme na štěrkovou cestu, odkud už pokračujeme sami. Už od první chvíle nám je jasné, že dotyčný ranger věděl, o čem mluví. Výhledy jsou dech beroucí, nikde nikdo a my si užíváme jízdu s pozorováním losů, medvědů a další fauny. Na konci cesty nás zastihne bouřka, kterou využijeme k nákupu potravin z Banffu a vyrážíme do kempu nedaleko Lake Louise, naší další zastávky.

K jezeru vstáváme brzy, abychom stihli východ slunce a liduprázdné jezero, protože se jedná o zdejší turistickou atrakci. Tomu napovídá i obrovský hotel na kraji jezera. Vyfotíme tedy rychle východ slunce a vydáváme se na procházku nad jezero, odkud se nám otevírá nádherný výhled zpět do údolí.

Cestou zpátky potkáváme už zástupy lidí, které nás utvrzují v tom, že byl dobrý plán si přivstat. Ihned vyrážíme k druhé ikoně kanadských Rockies, a tou je jezero Moraine Lake. Když k jezeru přijíždíme, už víme, že je to ještě větší masovka než Lake Louise. Parkoviště plná autobusů nám napovídá, že tu dlouho nebudeme. Jdeme tedy na nejznámější picture point, uděláme povinné fotky a mizíme.

Předpověď na další dny se horší, a jelikož většina cest v dalším parku jižních Rockies Kootenay je zavřená, volíme přejezd na sever do parku Jasper a Mt. Robson.

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1