Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kanadské Rocky Mountains ze severu: Výhled na ledovce a národní park Jasper

Kanadské Rocky Mountains ze severu: Výhled na ledovce a národní park Jasper

Rockies jsou zřejmě nejznámější a nejnavštěvovanější částí západní Kanady. Po projetí jižní části, národních parků Yoho a Banff, kterým jsme se věnovali v prvním díle, tomu naprosto rozumíme. Teď nás čeká přejezd na sever, do Jasperu a Mt. Robson parků, a už se nemůžeme dočkat, protože předpověď pro severní oblast vypadá výborně.

Samotný přejezd si neskutečně užíváme a děláme pauzy na krátké výlety k jezerům a vyhlídkám nedaleko silnice. V infocentru po cestě dostáváme tip na dva výlety zhruba v půli cesty. Přejezd tedy rozdělujeme na dva dny a noc trávíme v tábořišti nedaleko Hector lake.

Ráno vstáváme brzy, jelikož chceme oba výlety stihnout v jeden den a ještě večer dorazit do Jasperu. Při východu Slunce jsme již na cestě a jdeme svižnou chůzí na vrchol kousek od tábořiště, odkud se nám otevírá výhled na jedno z ramen ledovce Athabasca. Nahoře dáváme snídani a vracíme se k autu a přejíždíme k rozcestí Saskatchewan crossing, odkud vyrážíme na druhý výlet.

Jdeme zhruba dvě hodiny do kopce a boříme se do sněhu, ale po dosažení vrcholu je nám jasné, že to celé stálo za to. Výhled na ledovec Saskatchewan táhnoucí se údolím je prostě dech beroucí. Jsme tu minimálně hodinu, fotíme, kocháme se a užíváme si tento nezapomenutelný výhled. Cesta zpátky už utíká svižněji, dolů po sněhu to prostě jde rychle. Nasedáme do auta a míříme do Jasperu.

Po příjezdu do Jasperu zjišťujeme, že je to o něco málo méně turistické než Banff, ale lidí je tu pořád dost. V rychlosti si projdeme město, zkusíme kanadskou specialitu – poutine (de facto hranolky se zapečeným sýrem a zalité hustou omáčkou) a zjišťujeme, že se poměrně výrazně změnila předpověď. Po krátké poradě je rozhodnuto – jedeme ihned na sever, kde máme v plánu dát třídenní výlet k úpatí Mt. Robson, jelikož tam má být ještě následující dny pěkně a bereme to podle fotografií a doporučení jako zlatý hřeb našeho kanadského dobrodružství.

Po příjezdu k branám parku platíme v místní rangerské boudě poplatek za nocleh v parku, zabalíme krosny a vyrážíme na poměrně náročnou cestu. Už po chvíli se před námi objevuje první skvost místní přírody – jezero Kinney. Zasněžené horské štíty se zrcadlí na jeho tyrkysové hladině, je to prostě úžasný pohled. Strávili bychom tu delší dobu, ale komáři a představa zbytku stoupání nás nutí pokračovat. Po dalších pár hodinách dorážíme k úpatí andělských schodů. To je označení pro zřejmě nejtěžší úsek, během kterého zdoláme na poměrně malé vzdálenosti zhruba 700 výškových metrů.

I přes těžké batohy a neskutečné vedro si to užíváme, protože okolní příroda je naprosto úžasná. Po pár hodinách se konečně dostáváme k Mt. Robson, odkud nás čeká už jen pár kilometrů chůze po rovině, než dorazíme do tábořiště, kde si vybereme místo s výhledem přímo na horu a jezero pod ní. Jídlo odnášíme do kontejnerů proti medvědům a zkoušíme koupání v ledovcovém jezeře. Stihneme ještě krátký výlet do jižního průsmyku, který je ale dále zavřený z důvodu migrace jelenů.

Další den se rozhodujeme pro okruh nad tábořiště, který trvá téměř celý den a který nám poskytne nádherný výhled na Mt. Robson, jezero pod ním a na okolní hory a údolí. Celou cestu si neuvěřitelně užíváme, je tu liduprázdno a příroda možná ještě hezčí než v jižní části Rockies.

Po návratu ke stanu se už začíná obloha zatahovat, to nám ale nevadí, protože to hlavní jsme již viděli a spokojeni večeříme na břehu jezera a pozorujeme, jak se z ledovce na Mt. Robson utrhují masy ledu a padají do jezera. Je to úchvatná podívaná, na kterou člověk nikdy nezapomene…

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1