Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Skryté krásy Izraele: Užít si můžete mnohem více než Mrtvé moře a Jeruzalém

Skryté krásy Izraele: Užít si můžete mnohem více než Mrtvé moře a Jeruzalém

V každé zemi existují místa, kam se jednoduše podívat musíte. V Izraeli jich je hned několik. Opomenout byste neměli jedno z nejstarších měst světa – Jeruzalém, přírodní hříčku  – mrtvé moře a spoustu dalších míst, která vám dosud možná zůstávají neznámá.

Jeruzalém

Ve městě, ve kterém se mísí hned tři hlavní náboženství světa, si nesmíte nechat ujít především neopakovatelnou atmosféru. Minout byste neměli slavnou Chrámovou horu, mešitu al-Aksá a Zeď nářků. Průvodci vás určitě nasměrují i na proslulou Křížovou cestu nebo na Olivetskou horu s největším židovským hřbitovem světa.

Tel Aviv

Město, které se s Jeruzalémem nedá srovnávat. Tel Aviv neoplývá historií, kterou znají lidé téměř po celém světě, na druhé straně ale platí za ekonomické a kulturní centrum, které lze co do počtu kaváren a nočních barů přirovnat k evropským metropolím. Pokud přeci jen zatoužíte po troše dávné slávy, vypravte se do starobylého přístavního města Jaffa.

Nazaret a Betlém

Na severu země se nachází město, kde měl Ježíš Kristus prožít své mládí. V Nazaretu tak můžete obdivovat krásy baziliky Zvěstování, kde měl Marii o budoucím narození potomka říct sám archanděl Gabriel. Vyhnout byste se také neměli místu zvané Kána Galilejská, kde došlo k prvnímu zázraku, a Ježíš proměnil vodu ve víno. V Betlémě je zase z pochopitelných důvodů hlavním turistickým lákadlem chrám Narození Páně.

Mrtvé moře

Jezero na pomezí Izraele a Jordánka, které je přibližně desetkrát slanější než moře, je proslavené zejména svými léčivými účinky. Jeho návštěvu byste tak rozhodně neměli opomenout. Hned vedle něj se totiž nachází národní park a pevnost Masada zapsaná na seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Ejlat

Milovníkům vln a písečných pláží se nepochybně zalíbí u Rudého moře. Konkrétně v přístavním městě Ejlat. Ve městě na kraji Negevské pouště počítejte s opravdu vysokými teplotami a chladnějším mořem, které ale nabízí opravdu krásný podmořský život, takže na své si přijdou hlavně potápěči.

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1