KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Patří auta do města? Špatná otázka. Patří do města lidé? Pokud si odpovíme ano, pak snad uznáme, že se v onom obydleném prostoru musejí nějak pohybovat. Autem, MHD, na kole nebo třeba pěšky. Úkolem politiků je vymyslet, aby to celé fungovalo co nejlépe a doprava byla rychlá, plynulá a pro všechny co nejméně obtěžující. Ne vést svatou válku s automobily, omezovat je a stavět jim do cesty překážky.
Aby bylo jasno, už velmi dlouho se po vnitřní Praze pohybuji metrem, tramvají, nebo jdu po svých. Je to daleko praktičtější než autem. Jenže já mám prostě štěstí, že umístění mého bydliště a míst, kam se potřebuji dopravit, vyhovuje této kombinaci a systém MHD v metropoli, navzdory letité kritice, není zase tak špatný. Netrvám tedy z nějakých „ideologických“ důvodů na automobilu, když to pro mě není praktické. Ale považuji za stupidní, když zelené vedení hlavního města neustále vymýšlí, jak řidičům ztrpčit život.
Všechna ta „zklidnění“ dopravy, ubírání a zužování pruhů a nyní šilhání po ultralevičáckém pařížském vzoru, kde auta smějí už jen „popobíhat“ trapnou rychlostí 30 kilometrů za hodinu… Nevidím tam nikde zájem ulehčit občanům dopravu – což je pro ně nutnost, ne nějaký plezír. Zato někteří radní se zřejmě dobře baví nad každým nápadem, který autařům „zasolí“.
Nevím, co měli zelené mozky z fyziky, ale ujišťuji je, že Bernoulliho rovnice o ustáleném proudění je aplikovatelná i na dopravu po silnici. Každé zúžení na určitém místě vytvoří někde jinde zácpu a snížení maximální rychlosti rovněž nepomůže k plynulejšímu „průtoku“, ale naopak sníží počet aut, která danými místy projedou za určitý čas. Potřeba jezdit je přitom konstantní, protože pokud lidi nevyházíte z práce, či jim nenabídnete výhodnější alternativu, tak oni prostě do „té plechovky“ sednout musí, jen se jim pojede hůř.
Někdy mám pocit, že právě o to jde. Nikoli vymyslet lepší systém, ale co nejvíce pro auta pokazit ten stávající, aby se jich majitelé „sami a dobrovolně“ vzdali. Přitom se kupodivu neřeší, že v zácpách a při pomalejší jízdě automobily více obtěžují okolí a vypouštějí více emisí. Co už? Když se kácí les, létají třísky, když se kácí autokult, létají oxidy dusíku a uhlíku. Proč vlastně soudruzi vymyslet třicítku? Proč ne rovnou dvacítku, nebo desítku? Oněch 30 km/h už je tak absurdně málo, že by to bylo snad jedno.