Babišova utopie. Investiční „plán“ je jen pokusem o marketingový ohňostroj

KOMENTÁŘ MARTINA MAŇÁKA | Dlouho očekávaný Národní investiční plán premiéra Babiše spatřil konečně světlo světa. Je to dokument pro příštích třicet let, který zahrnuje přes 20 tisíc projektů za zhruba 8 bilionů korun. Kde se tyto peníze vezmou, jasné není. Celý investiční plán se tak zdá být v první řadě snahou zamaskovat dosud nepříliš úspěšnou investiční aktivitu vlády.

Babišovi oponenti odmítají byť jen připustit, že by šlo o skutečný plán. Mluví o pouhém „seznamu zbožných přání“ a „marketingovém seznamu snů“. Pravdou je, že materiál zahrnuje vše, co by si přály nechat zaplatit ministerstva, kraje či obce. Jenže neobsahuje harmonogram ani nepopisuje způsoby financování. Není jasné, zda má prioritou být oprava fasády na úřadu nebo výstavba vysokorychlostní železnice. Nehledě na to je logickým smyslem monstrózního Národního investičního plánu, či přesněji seznamu celorepublikových investičních požadavků, politický marketing. Cílem je vytvořit úchvatný ohňostroj, který by přehlušil mlhavou investiční realitu. 

Premiérovi a jeho lidem jde primárně o vytváření dojmu, že veřejné investice jsou pro vládu denním chlebem. Tomu se nelze divit, uvážíme-li, že vládám s Andrejem Babišem se nedaří příliš investovat. Notoricky známým příkladem jsou pouhé jednotky kilometrů nových dálnic zprovozněných za loňský rok. Vládní investice relativně, vzhledem k celkovému výkonu ekonomiky, poklesly. A nic na tom nemění ani výroky ministryně financí o „rekordních“ letošních investicích ve výši 122 miliard. Problém je totiž v tom, že v reálu není patrné „rekordní“ zlepšení čehokoliv, co by s investiční aktivitou vlády souviselo…

Klimatické hnutí narazilo do zdi. Nechalo si ukrást program radikální levicí

sinfin.digital