Německý bič na Škodovku jménem Schäfer

Vojtěch Kristen

03. 08. 2020 • 19:20
Král je mrtev a pro mladoboleslavskou Škodu Auto se začíná psát nová éra. Společnost má od pondělí nového šéfa, odcházejícího Bernharda Maiera, za něhož automobilka zažila snad jedny z nejúspěšnějších – jistě však nejsebevědomější – časy, střídá Thomas Schäfer. Spolu s novým manažerem však do Mladé Boleslavi přicházejí i obavy, zda tuzemské rodinné stříbro na čtyřech kolech poněkud nezešedne.

Změna, která mnoho nadšení nevyvolává. To je převažující dojem z odchodu úspěšného a respektovaného předsedy představenstva Škody Auto Bernharda Maiera. Není divu, právě pod ním automobilka vzkvétala, představovala nové modely, objevovala nové trhy. Vydělávala, a to dokonce často více, než ostatní koncernové značky. S novým ředitelem Thomasem Schäferem vyvstává především otázka, zda jeho jmenováním mateřský Volkswagen nešlape ve Škodovce na brzdu.

Právě přílišné sebevědomí tuzemského výrobce mělo být jedním z klíčů k vyřešení rébusu, kdo se stane novým šéfem „východního křídla“ koncernu Volkswagen. Předseda koncernového představenstva Herbert Diess se v posledních týdnech už ani nenamáhal zastírat nelibost nad tím, že Škoda pod Maierovým vedením neplní svou roli a že ve výsledku jde proti domácím prémiovým značkám. Zatímco má podle jeho představ konkurovat například Kie, ve skutečnosti přitahovala spíše zákazníky, kteří pokukovali po VW nebo Audi.

Schäfer tak do tuzemského angažmá jistě přichází s jasným zadáním, kam Škodu Auto posunout, aby byla blíže koncernovému pohledu. I proto se mu dostává vlažného přivítání. „Je to králík vytažený z klobouku,“ glosuje jeho jmenování škodovácký šéfodborář Jaroslav Povšík, podle kterého jde o nepříliš známého manažera: „Pochází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny (jeden ze závodů Škoda Auto, pozn. redakce).“

Bylo by ovšem chybou vnímat to tak, že Schäfer přichází Škodovce propíchnout duši a podrazit nohy. Volkswagenu jde jako jakékoliv jiné firmě především o vydělávání peněz a dlouhodobou udržitelnost byznysu a obojího dosáhne pouze koordinovaným rozvojem všech svých automobilek. Takový rozvoj ale musí dávat smysl v rámci celého koncernu – vedení jistě nemůže nechat všechny své značky porvat se o jednoho zákazníka, aby zbytek bezpracně připadnul konkurenci. 

Pro zaměstnance Škodovky znamená jmenování nového manažera na první pohled hořkou pilulku. Za Maierova vedení si zvykli vyrábět skvělá auta, která cenou i kvalitou předčila vyhlášenou zahraniční produkci, a teď se po nich bude chtít, aby obsloužili „lidovější“ segment. Jde o levnou oběť úspěchu, který Škoda auto zažívala posledních 30 let – od doby, co předluženou automobilku koupil právě Volkswagen a pomohl jí dostat se do světové extratřídy. 

Nový manažer neznamená zadupání budoucnosti tuzemské Škodovky, ale sázku na její udržení. Navzdory koronaviru, konkurenci, i přísným evropským emisním limitům. Navíc, Thomas Schäfer si zaslouží šanci, aby dostál svým slovům: „Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem.“ 

SDÍLET