Čírtek: Chytit koronavirus za kouli aneb pep talk v časech krize

Andrej Čírtek

KOMENTÁŘ ANDREJE ČÍRTKA | Epidemie koronaviru a s ní spojený vládní krizový management s sebou přináší specifický druh politické rétoriky, pro který má angličtina krásný výraz pep talk. Podle Cambridge Dictionary se jedná o „krátkou řeč zamýšlenou k povzbuzení lidí, aby pracovali tvrději nebo vyhráli hru či soutěž“.  

Pep talk je široce rozšířená a velmi důležitá součást komunikace v obchodu, sportu či v armádě. Jedná se o verbální doping, který má nabudit kolektiv lidí k odvedení mimořádného výkonu, a to často v krizových situacích a přelomových momentech. Současná epidemie koronaviru je pro aplikaci pep talk jako dělaná. Čeští politici v čele s premiérem Andrejem Babišem ji využívají v podstatě každodenně, ať už improvizovaně při tiskových konferencích nebo pronášením tu více, tu méně zdařilých projevů.

Pep talk používá nebo by měl používat lídr každé organizace, která je zaměřená na výkon a výsledek. Řada trenérů, obchodních manažerů či vojenských velitelů k zásadám správné pep talk dospěje intuitivně, ale dá se pojmout i jako vědecký obor. Podle Harvard Business Review provádí nejhlubší výzkum pep talk manželé Jacqueline a Milton Mayfieldovi z Texas A&M University, který dali výsledkům své práce akademicky vznešený název „teorie motivačního jazyka“.

Půr: Divíte se, proč Rusko a Čína v EU posilují? Podívejte se na poslední summit

sinfin.digital