ČSSD hledá svého voliče. Hamáčkův červený svetr jí sotva pomůže

Vratislav Dostál

17. 08. 2020 • 15:00
KOMENTÁŘ VRATISLAVA DOSTÁLA | Drtivou většinu tradičních voličů sociálním demokratům odlákal Andrej Babiš. Hnutí ANO preferuje například víc než polovina penzistů. Svízel ČSSD jednoduše řečeno spočívá v tom, že je už přes šest let vládní stranou po boku Babiše, od roku 2017 navíc v roli menšího aktéra. Jinými slovy: největší konkurent sociálních demokratů je jejich koaliční partner a ČSSD se proti němu musí vymezovat, což nepůsobí zrovna věrohodně.

„V krizi vás ochráníme.“ Tak zní hlavní heslo předvolební kampaně, kterou sociální demokraté dnes zahájili. Symbolicky ho doprovází už klasická červená mikina, kterou předseda strany na jaře během koronavirové krize prakticky nesundal. Hamáček chce v kampani na tuto dobu odkazovat a říkat lidem, že ministři ČSSD na rozdíl od těch za hnutí ANO situaci zvládli. 

Nepřekvapí proto, že se sociální demokraté v předvolebním spotu otřeli o ministra zdravotnictví. Adam Vojtěch čelil velkému tlaku, udělal řadu chyb, na které jsme na INFO.CZ opakovaně upozorňovali, a musel ustát situace, kdy ho v přímém přenosu školil a zesměšňoval premiér. Dodnes je z řady míst terčem kritiky, přesto si troufám odhadnout, že jeho ostřelování z úst sociálních demokratů nepadne na úrodnou půdu a nebude působit zrovna věrohodně. 

I ČSSD totiž nese za fungování vlády svůj díl odpovědnosti. Být opozicí v koalici zkrátka není oblíbená role. Obecně platí, že působíte tak trochu jako fracek, který neví, co chce. Předseda ČSSD si přitom dobře pamatuje, jak dopadl jeho předchůdce Bohuslav Sobotka, když se přidal na stranu principiálních odpůrců Babiše. Pokud Sobotka v jednu chvíli otočil a řekl, že to s ním ve vládě dál prostě nejde, je skoro jisté, že Hamáček nic podobného neudělá, ani kdyby se na Babiše provalilo, že snad chystá něco na způsob slučovacího sjezdu.

I kdyby voliči od politiků nečekali zásadovost a pragmatismus hraničící s cynismem považovali za ctnost, bude to mít ČSSD stále dost těžké. Jde totiž o disciplínu, ve které má na Babiše málokdo. A pak je tady klasická politologická úvaha, podle které se voliči rozhodují s ohledem na své materiální zájmy. Zkrátka volí tak, aby na tom neprodělali. ČSSD se podle Hamáčka zasadí o důstojné mzdy, dostupné bydlení a dostatek pracovních míst, hájit bude zájmy penzistů, zaměstnanců a také střední třídy. Sociální demokraté zkrátka a dobře vsadili na svá tradiční témata. Je jen otázka, zda to v roce 2020, a především poté, co se nástupem nových protestních stran totálně změnil politický terén, může stačit.

K tomu ještě dvě poznámky: Je jisté, že Babiš bude říkat a dělat to samé, navíc podstatně efektivněji. Třeba důchodce prostě jiným stranám nepustí. Ví, že jich je hodně a že to jsou disciplinovaní voliči. Ti ostatní se budou ptát, co že to ČSSD slibuje po šesti letech ve vládě a proč až teď přichází třeba s tím, že chce regulovat agenturní zaměstnávání nebo zajistit konec levné práce.

Před dvanácti lety ČSSD krajské volby naprosto převálcovala, letos ji čeká další krok na sestupné trajektorii, jež započala nejpozději sněmovními volbami v roce 2017. Spíše ale už dřív. Konec krize, během které mizí její zástupci od Evropského parlamentu po komunál, je stále v nedohlednu.

SDÍLET