Cyberpunk 2077 je další důkaz, že počítačové hry dávno nejsou infantilní

Už od dubna jeho vydání a distribuci komplikoval koronavirus. Teď je ale konečně tu! V noci ze středy na čtvrtek vyšel dlouho očekávaný herní titul Cyberpunk 2077. Délkou vývoje, cenou i propagací výjimečné dílo, které připomíná, že počítačové hry dávno nejsou dětinské a primitivní. Propracovanost herního média se radikálně mění, hry každý rok trhají rekordy v prodaných kopiích, překonávají filmový průmysl a stávají se předmětem studia estetických a kulturních oborů.

Ti, kdo na futuristickou akční hru roky čekali a bedlivě sledovali její vývoj, jistě ví, oč běží. Ty, pro které je Cyberpunk 2077 cizím pojmem, uvedu stručně do děje. Ten hráče zavede do Night City, města z dystopické budoucnosti, kde jsou nezbytností kybernetické implantáty, zářící neony a na každém kroku zločin, korupce či prostituce – lidské hříchy a technologické vymoženosti. Vžijete se do role nájemného zločince V (ano, to je celé jméno hlavního protagonisty), jehož příběh jako hráč svými rozhodnutími přímo ovlivňujete. A je to příběh plný vulgarit, nekorektnosti a vizí té nejtemnější budoucnosti.

Autoři Cyberpunku, studio CD Projekt RED, mající kořeny v sousedním Polsku, se proslavili sérií Zaklínač a na své úspěchy navazují ve velké parádě. Hra vznikala od roku 2015 (oznámena byla ještě o pár let dříve), pracovalo na ní kolem pěti set vývojářů a po celou dobu ji provázelo extrémní očekávání – už v předprodeji si lidé koupili osm milionů kopií. Cyberpunk také pokořil rekord aktivních hráčů v čase vydání. Steam Database, analytická služba digitálního herního obchodu Steam, napočítala přes milion aktivních hráčů.

Velikost herního světa, grafika, možnosti... to vše se pochopitelně odrazilo v nákladech. Vývoj celkem spolykal více než 200 milionů dolarů. Nezasvěceným teď možná v hlavě vyvstala otázka, kde je možné sehnat takovou sumu na vývoj „nějaké hry“. Herní branže ovšem už dávno není nízkorozpočtový svět nadšenců, ale plnohodnotná oblast kultury, což se odráží i na finanční situaci. Mnoho úspěšných studií dnes samozřejmě pracuje s vlastním kapitálem, který získala na předchozích projektech. Mnohdy se také uchýlí ke crowdfundingové kampaně, jinými slovy spolehnou se na podporu oddané masy fanoušků.

Dalšími možnostmi jsou peníze od investora, pro kterého je herní byznys dostatečně atraktivní, anebo finanční podpora od státu. Ta je ovšem (zatím) charakteristická především pro Skandinávii, Velkou Británii, Spojené státy, Německo, Francii, státy Beneluxu a státy Pobaltí, tedy vyspělé ekonomiky, které si už dávno uvědomily hodnotu svého herního průmyslu a mají dlouhodobě zavedené programy na jeho podporu.

Zákaz šátků ve školách je diskriminace islámu. Rakouský ústavní soud zrušil kontroverzní nařízení

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital