Další tragédie na železnici. Selhává lidský faktor, nebo už jde o systémové pochybení?

HalfPageAd-1

Vratislav Dostál

15. 07. 2020 • 12:08
Vždy jsem patřil mezi zastánce veřejné dopravy obecně, té vlakové pak zvlášť. Nemám auto, kam nedojdu pěšky, jedu buď MHD nebo vlakem. Vždy jsem měl také za to, že sednout do auta a vypravit se třeba z Brna do Prahy po D1, je poměrně riskantní. Poslední dobou to ale – zdá se – platí také o železnici. A nebavíme se o okrajových tratích, nýbrž o hlavním tahu, kde by měl bezvadně fungovat bezpečnostní systém. Podle ministra dopravy funguje. Proč tedy jeden člověk zemřel a dalších pětatřicet bylo zraněných?

Mobile-rectangle-3

Neselhává tady už náhodou systém? Na ose Praha – Kolín – Pardubice – Brno se pohybuji v některých týdnech prakticky každý den. Jen několik hodin předtím, než se u Kolína srazil osobní vlak s poštovním, což nepřežil strojvedoucí toho prvního a přes třicet cestujících odneslo zraněním, jsem tudy jel. Není to zrovna příjemný pocit vědět, že se i na hlavním koridoru, kde některé soupravy, především Pendolino (Praha – Ostrava – Košice) nebo Railjet (Praha – Pardubice – Brno – Vídeň – Graz) dosahují na české poměry vysoké rychlosti, může stát taková nehoda.

Ministr dopravy Karel Havlíček se sice snažil v bezprostřední reakci veřejnost uklidnit, dluží nám ale odpověď na otázku, jak je možné, že na rozdíl od nehody, ke které došlo minulý týden u Perninku na trati s velmi nízkým zabezpečením, se tentokrát vlaky srazily na koridoru, který má zabezpečení nejvyšší úrovně. „Jedná se o jednu z nejlépe zabezpečených tratí v ČR. Je technicky dobře zabezpečená a podle prvních indicií nedošlo k selhání techniky,“ uvedl Havlíček. Podle ČT24 zároveň odmítl, že by strojvedoucí mohl být unavený, prý byl těsně po dovolené. „Neměl žádný přesčas,“ dodal ministr.

A právě v tomto ohledu by bylo dobré zapátrat: mají zaměstnanci Českých drah dostatek času na odpočinek? Nejsou nuceni vinou nízkých mezd brát přesčasy, noční nebo víkendové služby? Není zde situace systémově podobná jako v nemocnicích? Jsou strojvedoucí a další personál kvalitně zaplaceni? Jak reálně vypadá jejich směna? Podle Drážní inspekce, kterou cituje ČTK, totiž množství nehod na železnici v posledních letech nepřetržitě roste. Od roku 2015 o patnáct procent, což prostě není zrovna málo. Ještě závažnější je fakt, že se většina z nich stává na celostátních tratích. Podle inspektorů Českých drah může jít část příčin za postupnou liberalizací dopravy a s tím související zvyšující se hustotou provozu na klíčových a tedy lukrativních tazích. Nejspíš za tím vším bude celá sada příčin. 

Havlíček by měl přijít s balíkem opatření, která tento trend zvrátí. Na chlácholení veřejnosti už není čas, tragické nehody na železnici nelze přehlížet nebo tolerovat. Každý, kdo se na hlavním úseku mezi Prahou a Ostravou pohybuje, moc dobře ví, jak přeplněné vlaky zde mnohdy jezdí. Nejen proto je nutné udělat maximum, abychom příští srážce vlaků předešli.

SDÍLET

Billboard-bottom-1