Holec: Pražská zácpa rozkládá koalici. A bude jen hůř, pocítí to hlavně sami Pražané | info.cz

Články odjinud

Holec: Pražská zácpa rozkládá koalici. A bude jen hůř, pocítí to hlavně sami Pražané

KOMENTÁŘ PETRA HOLCE | Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr z Prahy Sobě žil většinu života mimo Prahu a na magistrát ho až vloni vynesla záchrana Libeňského mostu. Proto mu unikly – ač je fyzik - jisté „fyzické zákonitosti“ pražské dopravy: když autům uzavřete jednu dopravní tepnu, pojedou vám jinde. Přesně to se taky stalo v uplynulých týdnech, když Praha zavřela Smetanovo nábřeží a poté i Malou Stranu na druhém břehu Vltavy: Doprava včetně MHD kolabovala.

A málem kvůli tomu zkolabovala i pražská koalice, která ostatně kolabuje podobně permanentně jako provoz. Scheinherr, jehož úplně nezdobí empatie s Pražany, si ovšem vlastní dílo zkázy užil, i když pražským politikům volali rozzuření obyvatelé, které náměstkův experiment uvěznil v autech a tramvajích. „Jsme v unikátní situaci zjistit a vyhodnotit, zda bychom mohli přistoupit k lepší ochraně historického centra, o kterém se mluví už od přelomu tisíciletí. Praha je asi jediným městem na světě, jehož památkově chráněnou zónou projíždí tak intenzivní automobilová doprava,“ komentoval vlastní dopravní chaos.

Praha je očividně v dobrých rukách, Scheinherra hned tak něco nerozhodí. Nakonec sedí v koalici za Prahu Sobě, což je spíš cyklistický klub, který chce spolu s Piráty, kteří mají rádi zase koloběžky, vyhnat auta z Prahy. Problém je, že uzavírka Malé Strany byla jeho soukromou iniciativou, o níž na rozdíl od zavření Smetanova nábřeží kvůli opravě tramvajových kolejí předem nevěděli koaliční partneři – hlavně Spojené síly pro Prahu složené z TOP 09, STAN a lidovců, které pakt s Piráty a Prahou Sobě začíná kvůli podobným přešlapům stát politický majlant.

Spojené síly sice nevyhlašovaly řidičům v Praze džihád, protože zvlášť jejich lídr Jiří Pospíšil miluje služební limuzíny, vztek Pražanů ale samozřejmě padá i na jejich hlavy. Poslední Scheinherrův dopravní kolaps proto v uplynulých týdnech hrozil pádem koalice, když chtěl šéf Prahy sobě Jan Čižinský nechat oba břehy Vltavy zavřené až půl roku. I starosta malé „hipsterské“ Prahy 7, jenž pendluje mezi tisícem svých funkcí na kole, si užívá „unikátní situace“. Právě on chce se svým bratrem Pavlem, který pro změnu starostuje na Praze 1, úplně vyhnat auta z centra města. A to nejradši hned a bez dopravní alternativy.

Nové na poslední dopravní zácpě bylo, že oběma Čižinským i Scheinherrovi vyrazil nadšeně vstříc další primátorský náměstek Petr Hlubuček ze STAN. Ten je stále ambicióznější a zle se trápí nedostatkem zájmu médií. Poté, co v září ohlásil zavedení mýta v Praze, s nímž záhy zůstal jako „kůl v plotě“, teď ucítil svou druhou šanci na patnáct minut slávy: „Sbíráme argumenty pro to, abychom jednou pro vždy skoncovali s ‚ažbudeokruhismem‘,“ podpořil Scheinherrův dopravní kolaps a vyhnání aut z centra i bez dostavění vnitřního a vnějšího okruhu. A znovu zůstal jako „kůl v plotě“, přinejmenším ve vlastních Spojených silách.

Ty totiž až doteď zastávaly spíš názor opozice, že se automobilová doprava v centru města může intenzivně tlumit až po dostavbě obou okruhů, protože bez nich město nejspíš exploduje. Díky Hlubučkovi se STAN znovu víc přiblížil Pirátům a Praze Sobě, zatímco se mu stále více vzdaluje jeho pražská lídryně Hana Marvanová, která už má blíž k TOP 09. V Praze se tak nedrolí jen magistrátní koalice, ale i aliance jménem Spojené síly pro Prahu. TOP 09, jíž o víkendu čeká volební sněm a která kvůli propadu na hranici volitelnosti znovu mluví o celostátní volební koalici se STAN, zjišťuje, že mnozí Starostové jsou ve skutečnosti spíš piráti a Praha Sobě, jen si říkají jinak. 

Pro Prahu a její občany jsou to všechno jen samé špatné zprávy. Spolu se Scheinherrem a Hlubučkem si totiž tyto kolapsy současné koalice užívají i ODS a ANO. Tyto dvě opoziční strany určitě nečekaly, co koalice vedená Piráty v čele magistrátu předvede během jediného roku – a že zvlášť ODS s tím má v Praze bohaté zkušenosti. Proto jí nejspíš dopřejí i zbylé tři roky, nebo alespoň jejich část – prostě než se koalice sama definitivně zničí. Největší obětí budou bohužel Pražané.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud