Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Karel Steigerwald: Masarykův stůl, Zemanův zadek a Bůh

Karel Steigerwald: Masarykův stůl, Zemanův zadek a Bůh

Masarykův stůl není ta nejlepší rekvizita, kterou si mohl Miloš Zeman k dnešní inauguraci vybrat. Přitom výběr má dost pestrý, zejména mezi komunistickými prezidenty by se jistě našlo něco vhodnějšího, co by lépe symbolizovalo Zemanovu nekonečnou bizarní originalitu.

S TGM nemá dnešní prezident společného nic. Za jeho stolem se nemůže cítit dobře. TGM neměl Zemanovu pohotovou obhroublost, jeho mstivost, jeho egocentrický sebeobdiv, jeho příklon k autoritativním režimům, jeho známou lhavost a pohrdání lidmi. Masaryk by nikdy nedokázal pohrdat pravdou, vzdělanci a uměním, jako to dokáže Zeman.

A Zeman naopak nemá Masarykovu důstojnost, evropský věhlas, úctu k demokracii, ke svobodě a k vzdělanosti. Jen jedno mají společné. Odvahu stát proti všem. Ovšem jen zdánlivě, Masaryk čerpal odvahu stavět se proti všem z hluboké mravnosti a z niterného vztahu k pravdě, viz rukopisný boj či proces Polenský, kdežto Zeman svou odvahu čerpá z hlubokého hulvátství, které pohrdá vším, co není ono samo.

Myslím, že ani Masarykův stůl se ve společnosti Miloše Zemana nemůže cítit dobře. Dobře si ten inaugurační stůl prohlédněte, jak se ve Vladislavském sále krčí studem. Ale nemějte mu to za zlé, stoly za to nemohou. A pan prezident? Ke stolu mu dali i Masarykovo křeslo. On by si pod zadek strčil klidně i židli samotného Boha, kdyby věděl, kde je taková židle k mání.

Ostatně TGM je náš poslední státník, kterého Zeman ještě nezpeskoval. Dost se tomu divím.

Další články autora najdete na Reflex.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1