Kdo s čím zachází, tím také schází aneb Proč liberálové prohrávají volby

KOMENTÁŘ MARTINA SCHMARCZE | Před osmi lety kandidát liberálů Karel Schwarzenberg prohrál v druhém kole prezidentské volby s reprezentantem národovců Milošem Zemanem. Jeho příznivci spustili křik, že soupeř vedl špinavou a podlou kampaň. Měli pravdu. Ale zapomněli říct, že jako první začali s černou propagandou a nenávistí oni, a to v prvním kole proti Janu Fischerovi. Jen tam, kde oni použili kord, šli na to Zemanovci s cepem.

Grafické ztvárnění protikandidáta coby želé, obrázky v uniformě Lidových milic, které v rozporu s realitou sugerovaly, že Jan Fischer byl jejich členem… Liberálové si dali záležet, aby zničili pověst soupeře, který měl papírově největší šanci na zvolení. Ale hlavně, přetahoval se s Karlem Schwarzenbergem o stejné voliče. Na rozdíl od Zemana, který měl od počátku jistých svých dvacet pět procent naštvaných lidí, kteří listopad 1989 brali jako svou porážku a křivdu, děsili se Němců a orientovali se spíš na východ.

Zatímco Jan Fischer donkichotsky vedl celou kampaň proti jedinému soupeři, kterého pokládal za hlavní hrozbu občanské společnosti, on sám schytával těžké údery od liberálů, kteří na něj nasazovali násobně více než na Zemana. Nedbal na varování, že takto se nedostane do druhého kola a měl by se proto také soustředit na Karla Schwarzenberga, protože ten mu bere příznivce. Což samozřejmě byla chyba. Ale jak se ukázalo, přepočítali se i liberálové. Vinou zuřivé a podpásové kampaně přišli o spojence pro finále.

Nevím, jak to měli ve štábu u Schwarzenbergů a jeho příznivců naplánované, ale snad museli tušit, že po tak osobní a nečisté propagandě se Jan Fischer nemůže postavit před svých osm set čtyřicet tisíc voličů a doporučit jim, aby volili jejich kandidáta. To by teprve vypadal jako želé… Je dost možné, že tyto hlasy ve druhém kole předsedovi TOP 09 citelně chyběly. A když pak z prohry liberálové vinili mimo jiné manipulativní inzerát, který z něj dělal spojence sudetských Němců, stěžovali si na praktiky, jichž se sami neštítili.

Zeman byl chytrý a v prvním kole na Fischera neférově neútočil, při vší tvrdosti zůstal korektní. Z toho všeho plyne poučení: byť je pochopitelné, že v kampani soupeříte nejen s protivníkem, ale také (a někdy především) s těmi na stejné straně barikády, nesmíte to přehnat. Jinak si podseknete koaliční potenciál. Něco podobného později předvedla ODS v Praze, když nesmyslně ostře zaútočila na Piráty, čímž jednak evidentně ztratila několik procent voličů, ale hlavně se tím de facto vyřadila z povolebních vyjednávání.

Nesvornost demokratů stála i za druhým Zemanovým vítězstvím. Tentokrát se to obešlo bez excesivních kampaní, nicméně rozdrobení prozápadního tábora bylo značné. Navíc někteří liberální kandidáti velmi váhali před druhým kolem podpořit Jiřího Drahoše. Kdo tak naopak učinil okamžitě a nedvojznačně, byl konzervativec Mirek Topolánek. Nezahořkl, přestože dekáda lživé liberální antikampaně v době, kdy už nebyl v politice, poškodila jeho jméno násobně více než občasné Babišovy vzteklé výpady.

Přes špatné zkušenosti se i dnes najdou tací, kteří živí nenávist mezi liberály a konzervativci, novými a starými stranami. Hloupá taktika. Přinejmenším v situaci, kdy ani jeden tábor nemá šanci získat většinu ve sněmovně. Příklad prezidentské volby z roku 2013 ukazuje, že podpásovky nejsou specialitou národovců, ale že jimi nepohrdnou ani „lepší lidé“, přičemž je klidně adresují těm, kteří bojují za stejnou věc jako oni. Příznačné je i to, že se Zemanův ani Schwarzenbergův tým k největším dezinformacím oficiálně nepřihlásily.

Ke špinavým metodám se často sahá v defenzivě. Schwarzenberg nastupoval proti Fischerovi jako outsider. Nyní by se možná mohla ODS cítit ohrožená preferencemi Pirátů a tvrdě po nich vystartovat. Snad se to nestane a povede s nimi ideový programový souboj. Před osmi lety se potvrdilo rčení „kdo s čím zachází, tím také schází“. Demokratická opozice má nyní optickou většinu. Trvalo sedm let a čtyři porážky v prezidentských a sněmovních volbách, než ji nabyla. Využila ten čas ke zmoudření? To uvidíme brzy.

sinfin.digital